Håhus återvänder och startar Paradox South i Gothia Science Park

För 18 månaders sedan lämnade han Shortfuse Games och Skövde för lärarjobb i Lund. Föga anade han då vad som komma skall. I mars öppnar han Paradox South i Gothia Science Park.
– Jag har bott sex år i Skövde och drivit spelföretag på Gothia i tre av dem. Skövde är mitt andra hem, det känns helt naturligt och jättekul att återvända, säger Lars Håhus, Studio Manager för den nya speletableringen.
Paradox Interactive är Sveriges snabbast växande spelförlag. 2011 innebar ett nytt rekordår som lägger grunden för fortsatt tillväxt. En av spelbolagets satsningar under 2012 är att etablera en spelstudio i Gothia Science Park.
– GSP är strategiskt viktigt för oss, såväl för rekrytering av utvecklare till vår nya studio som för fortsatt samarbete med flera av de andra spelutvecklarna i miljön, säger Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.
Rekryteringen för Paradox South, som öppnar i början av mars är nu på gång. Lars Håhus har utsetts till Studio Manager. Lars är en Skövdebekanting eftersom han både studerat på Dataspelsutvecklingsprogrammet på Högskolan och drivit studio i GSP.
Han är full av entusiasm inför sitt nya uppdrag.
Paradox nya studio i Skövde – varför hoppar du på det tåget?
– Först och främst är det oerhört spännande att vara med och starta upp en ny studio med allt vad det innebär. Att Paradox står bakom rodret tillfredsställer mina entreprenörsbehov utan att jag behöver känna den monetära stressen som start-ups vanligtvis behöver genomlida. Att en så viktig aktör som Paradox väljer att stärka sin närvaro i Skövde är något jag själv gärna hade sett under min studietid. På den tiden hade vi ju bara Lockpick och Colossai men på senare tid har ett otroligt spännande klimat skapats på Gothia, det ska bli riktigt kul att få bli en del av det igen, säger Lars Håhus.

Läs hela intervjun på www.gsp.se

• tillväxtföretag
  • tillväxt
  • paradox
  • nyetablering
  • inkubator
  • högskolan i skövde

Kort om The Game Incubator
The Game Incubator i Gothia Science Park är en satsning som syftar till att etablera en helt ny bransch i Skövde. För sex år sedan fanns inga spelutvecklingsbolag här, men nu huseras ett 15-tal studios i GSP. De sysselsätter närmare 100 personer. Coffee Stain Studios är ett av det mest framgångsrika teamen. I april 2011 släpptes bolagets första spel, Sanctum. Det har idag sålt i drygt 300 000 exemplar och bolaget arbetar för närvarande uppföljaren. Stunlock Studios, som till del ägs av norska spelförlaget Funcom, är ett annat exempel. Bolagets spel Bloodline Champions har rönt stor framgång i Europa och USA och släpptes i december på den ryska marknaden. The Game Incubator har nationellt ansvar för att ge start-ups i branschen stöd i form av expertkompetens inom bland annat affärsutveckling, försäljning, finansiering och juridik.