Partiledare lyfte fram Gothia Science Park i partiledardebatt

Gothia Science Park är med sitt nära samarbete med Högskolan i Skövde en utmärkt kombination för positiv näringsutveckling.
Vikten av denna typ av satsningar underströks vid gårdagens partiledardebatt i Riksdagen.
- Är det någonting som jag tycker att man kan vara övertygad om så är det att där det finns akademi, engagemang och entreprenörskap finns också morgondagens stora produkter, morgondagens stora tjänster, sade Annie Lööf, partiledare för Centern.

I samband med sin Sverigeturné besökte Annie Lööf Gothia Science Park, den 14 december i fjol. Hon imponerades av satsningens tillväxttakt, såväl i antal företag och medarbetare som rent fysiskt i form av kontors- och mötesmiljöer samt Gothia Innovations metoder och verktyg för att stötta utvecklingsföretag.
I samband med gårdagens partiledardebatt i riksdagen talade hon bland annat om vikten av nationella högskolor som verkar regionalt.
- Detta är en garant för att alla människor ska kunna ta del av högre kvalitativ utbildning. Detta är också grunden för kompetensförsörjningen för vårt näringsliv runt om i landet – grunden för att företagen ska våga växa, våga anställa och bidra till svensk konkurrenskraft och svensk tillväxt.
I sin replik tog hon även upp besöket i Skövde som ett gott exempel på en fungerande Innovationsmiljö.
- När jag var i Skövde fick jag berättat för mig att klustret kring högskolan gjort att det vuxit fram 15 helt nya företag som producerar dataspel och som har närmare 80 anställda, de flesta nybakade akademiker, sade Lööf.
GSP ett gott exempel
Patric Eriksson, vd för Gothia Innovation som driver och utvecklar Gothia Science Park, noterar partiledarens lovord.
- Det är självklart glädjande att Annie Lööf lyfter Gothia Science Park som ett gott exempel på en regional inkubator samt teknik- och forskningspark vars syfte är att skapa nya företag och nya arbetstillfällen, kommenterar Eriksson.
När Annie Lööf besökte GSP i december träffade hon bland annat Anton Westbergh, vd för Coffee Stain Studios och imponerades av bolaget som släppte sitt första spel i april 2001. Sanctum har därefter sålt i drygt 300 000 exemplar och omsatt 6 miljoner kronor. Anton Westberg förklarade då vikten av det stöd GSP Inkubator gett bolaget i sin utveckling.
- Den historien är ett klockrent exempel på att innovationsmiljöer funkar. Och det understryker också vikten av att vi behåller de regionala högskolorna och ger dem chansen att nischa sig. Som här i Skövde med dataspel. Dessutom visar det Sveriges styrka inom kulturella och kreativa näringar, att utveckla dataspel innebär att driva innovativa utvecklingsprocesser hela tiden, sade näringsministern vid sitt GSP-besök.

Mer information
Om du vill ha mer information är du välkommen att kontakta Patric Eriksson, vd för Gothia Innovation. Han nås på mobil: 0703-41 91 23.

Not. De tre inledande citaten från Annie Lööf är hämtade ur Riksdagens snabbprotokoll: Anf 78, Riksdagsdebatten 2012-01-18, http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=101&dok_id=GZ0957&bet=2011/12:57

• företagande
  • tillväxt
  • sanctum