Lazzo och DM nyckeln till fördubblat kollektivt resande

Identifiera kunden. Ge rätt erbjudande i rätt tid. Mät effekten.
Framgångsrik direktmarknadsföring är effektivt. Det vet svenska trafikhuvudmän.
– I höst bearbetar vi 650 000 bilägare. Kampanjmålet är 20 000 nya resenärer som tillsammans är värda 100 miljoner kr per år, säger Jan Brissman VD för Lazzo DM Byrå.

Trafikhuvudmännen i Sverige har som gemensamt mål att fördubbla resandet med kollektivtrafiken till 2025. Lazzos erbjudande och mätbara konceptlösning för att hitta nya kunder visar löpande mycket goda resultat. Det visar såväl kampanjmätningar och försäljningsstatistik från samarbete med tolv olika trafikhuvudmän. Bolagets mjukvara och webblösning för hantering av de enorma datamängderna är en del i framgångsreceptet.
– I höst jobbar vi med flera stora kampanjer. Det handlar om DM-satsningar i Värmland, Västra Götaland och Skåne. Dessutom pågår förhandling om kampanjer med flera län. Totalt kommer 650 000 bilägare bearbetas i flera steg, berättar Jan Brissman.
Och kampanjmålen är högt ställda. Totalt förväntas kampanjerna resultera i 20 000 nya kunder inom kollektivtrafiken hos de fyra huvudmännen.
– Det totala värdet på de kunderna är 100 miljoner kronor i nya, mätbara årliga intäkter. Dessutom bidrar det självklart till minskad trängsel på vägarna och är positivt för miljön, slutar Brissman.

MER INFORMATION
Om du vill ha mer information när du välkommen att kontakta Jan Brissman, 0500-49 43 44, 0708-82 27 40 eller jan@lazzo.nu.

KORT OM LAZZO
Lazzo DM Byrå erbjuder mätbara helhetslösningar inom kommunikation och CRM. Lazzo har sitt säte i Gothia Science Park i Skövde. Mer info: www.lazzo.nu

• resande
  • Lazzo
  • minskad trängsel
  • kollektivtrafik
  • dm
  • direktmarknadsföring
  • pendling
  • tåg
  • buss
  • spårvagn

GOTHIA SCIENCE PARK ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I teknik- och forskningsparken finns entreprenörer, som utvecklar och säljer tekniska, tjänste- och marknadsinnovationer, men också aktörer för företagsutveckling.
När start-ups, tillväxtföretag och FoU-företag blandas med finansiärer och forskare stimuleras kreativa möten. Den fysiska miljön är fullt ut integrerade med processer och arbetsmetoder vilket skapar ökat idéflöde, utvecklingsprojekt, företag i nya branscher samt ökad samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle.

Fokusområden:
IT och teknik för utveckling av system och applikationer
IT som teknologi för verksamhetsstöd, t.ex. inom produktion, vård och energi