Londonbaserat bolag stöttar spelutvecklare

750 lediga jobb för spelutvecklare i Tyskland.
Smartphones går åt som smör i solsken. I hela Europa.
Marknaden för boxade spel minskar. Spel för online, sociala medier och mobiler växer.

Stefan Lampinen, Game Advisor, gjorde en spännande global outlook vid Swedish Game Conference. Över 250 konferensdeltagare fick dyrköpt statistik och spännande trendspaningar serverade på silverfat.
- Tyskland och Berlin är Europas Silicon Valley. Ingen annat land är i närheten av den utveckling som pågår där. För närvarande finns det 750 lediga utvecklarjobb inom free-to-playföretag, tipsade Lampinen och konstaterade att svenska spelutvecklare står sig väl i internationell konkurrens.
De förmågor som är hetast eftertraktade är spelutveckling, e-commercekunskap, community management samt kunskaper om hur man behåller och utvecklar kundrelationer.
Smartphones i kraftig tillväxt
Enligt Lampinens är det spel för online, sociala medier och mobil som är i kraftigast tillväxt även de närmaste åren. När det gäller mobiler förväntas den marknaden få en oerhört kraftfull ökning. Inte minst mot bakgrund av att försäljningen av smartphones i Europa samt tecknande av mobilabonnemang ökar kraftigt.
- 2010 såldes 18 miljoner androidtelefoner och 16 miljoner iPhones. Motsvarande siffror för 2012 förväntas bli 163 miljoner respektive 110 miljoner.
Ett av Lampinens råd till unga spelutvecklare är att åka till Tyskland, ta ett jobb och skaffa sig erfarenhet.
- Sen kan ni komma tillbaka till Gothia Science Park och starta ert eget spelbolag. Det finns generellt sett få platser som har så bra infrastruktur som Sverige och väldigt få som har så bra stöd, i alla former, som här i Skövde. För er som driver bolag gäller det att tänka på att bestämma er för en plattform och fokusera på spel för den. Jobba hårt, testa en idé och försök igen, igen och igen, slutade Lampinen.

Stefan Lampinen, Managing Director, Game Advisor Limited
+44 (0) 780 288 2628, twitter.com/dgameadvisor, www.gameadvisor.com

Game Advisor jobbar med affärsutveckling, rådgivning och konsulting inom spelindustrin. Vi har god insikt i de nya snabbväxande kategorierna, digital nedladning, mobil och web och hjälper start-ups med introduktioner och strategisk rådgivning.