Nuläge och framtid för Skaraborg Invest

Skaraborg Invest är ett lokalt riskkapitalbolag ägt av Länsförsäkringar Skaraborg, Gothia Innovation och 14 lokala företagsledare i Skaraborg. Affärsidén är att Skaraborg Invest engagerat och personligt ska stödja och utveckla nytt, innovativt och hållbart företagande i Skaraborg.

Under året som gått har Skaraborg Invest investerat totalt 5,7 miljoner, varav 4,7 miljoner som följdinvesteringar i befintliga bolag i portföljen. 2016 har parkföretagen Lone Hero Studios, PocApp och nu senast Smoofit kommit in i Skaraborg Invests ägarfamilj, samtidigt som det har gjorts en lyckad exit av Coffee Stain Studios. Därmed är Skaraborg Invest delägare i tolv innovativa företag i Skaraborg vid årsskiftet, och välkomnar gärna nya verksamma i Skaraborg. Kriterierna är företag med marknads- produkt- eller tjänsteinnovation och drivna entreprenörer samt skalbara affärsidéer.

- Delägarna i Skaraborg Invest är fast beslutna att långsiktigt fortsätta bidra till nya innovativa företag och därmed arbetstillfällen i Skaraborg. Därför har bolaget beslutat om en offensiv treårig affärsplan för 2017-2019. Delägarna är här beredda att dubblera sina insatser mot bakgrund av hur verksamheten utvecklats de första tre åren, vilket skapar lokal ägartrygghet, säger Carl Henrik Ohlsson, vd för Skaraborg Invest.

För mer information eller frågor
Mer information om Skaraborg Invest och deras portfölj hittar du på www.skaraborginvest.se. Du är också välkommen att höra av dig till Carl Henrik Ohlsson, vd för Skaraborg Invest, via 0708-717070 alternativt cho@skaraborginvest.se.

• kreativa miljöer
  • informationsteknologi
  • skaraborg invest

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och är kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom Dataspel, Simulering, Beslutsstöd och Virtual Engineering. Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.