Palle Stenberg investerar i Videquus

Den framgångsrika entreprenören och grundaren till Nudie Jeans, Palle Stenberg, har gått in som ägare i Videquus AB. Bolaget har under våren och försommaren fått in tre starka investerare som tillsammans tillfört verksamheten 3,5 Mkr.

Videquus utvecklar och erbjuder ett intelligent övervakningssystem för hästar. Bolaget har fått ett positivt mottagande för sin lösning ända sedan den lanserades för allmänheten på Gothenburg Horse Show 2016. Verksamheten är kopplad till inkubatorn på Gothia Science Park i Skövde.

I maj 2017 vann Videquus Draknästet som arrangerades av Västsvenska Handelskammaren. Det var här som Palle Stenberg för första gången kom i kontakt med bolaget.

”Jag fastnade direkt för Videquus tydliga affärsidé som riktar sig till en spännande målgrupp”, säger Palle Stenberg. ”Jag ser fram emot att jobba med teamet och bolaget för att skapa något riktigt bra!”

”Det är ett fantastiskt bra tillskott att få in en framgångsrik och erfaren entreprenör som Palle Stenberg som investerare i vår verksamhet,” säger Videquus vd Linus Jernbom. ”Genom de 3,5 Mkr och den nya kompetens vi fått in är vi rustade för att utveckla vår plattform så att den kan lanseras på marknaden fullt ut.”

För mer information, vänligen kontakta:
Linus Jernbom, VD: 0764-10 76 74, linus.jernbom@videquus.se
Marianne Lilja Wittbom, Ordförande: 0725-15 59 00, marianne.wittbom@videquus.se

www.videquus.se

Om Videquus AB
Videquus utvecklar och erbjuder ett intelligent övervakningssystem för hästar. Bolaget grundades 2016 i Flyinge efter att ha vunnit en affärsutvecklingstävling och fått bidrag från Almi. Visionen är att ta den senaste teknologin till stallet för att göra hästägandet tryggare, roligare och mer ekonomiskt. Under 2017 lanseras v.1.0 av Videquus intelligenta kamera med bildigenkänning och maskininlärning.

Varför Videquus?

Det finns ett stort behov av att kunna övervaka en häst nattetid, i tävlingsboxen eller när den bara står ensam. Kolik är den tredje vanligaste sjukdomen för häst och kräver snabb åtgärd. En häst som är uppstallad i en ny miljö, tex på en tävlingsplats, blir lätt orolig med risk för skada. Med Videquus övervakningskamera lär du känna din häst och ger hästen en chans att få behandling i tid.

Vad gör Videquus?

Genom att studera hästens rörelsesekvenser under natten får man också en djupare kunskap om vad hästen faktiskt gör i boxen. Hur länge ligger den ner? Rullar runt, slår i boxväggarna eller bara står och hänger? Värdefull kunskap för att lära sig mer om sin hästs välbefinnande.