Parkföretaget Videquus vann Draknästet

26 april stod Västsvenska Handelskammaren i Göteborg värd för "Draknästet”, entreprenörstävlingen där deltagarna ska få investerare att tända på affärsidéer. Fem företag hade kvalificerat sig hela vägen till finalen, där en nitisk jury synade företag, entreprenörer och affärsidéer i sömmarna. I hård konkurrens inför en publik på över 200 personer kammade Parkföretaget Videquus hem segern.

- Att vinna Draknästet är såklart en fantastisk kvalitetsstämpel för vår affärsidé. Bara att kvalificera sig till final och göra pitchen live inför affärsänglarna i den här tävlingen är en merit, att vinna… fantastiskt!, säger Videquus VD Linus Jernbom och fortsätter:

- Vi har fått ett positivt mottagande för vår lösning sedan den lanserades för allmänheten på Gothenburg Horse Show för ett drygt år sedan, och under det senaste halvåret har intresset ökat lavinartat. Bara under den senaste månaden har vi fått såddfinansiering godkänd från både Skaraborg Invest och ALMI. I och med att vi nu kammat hem vinsten i Draknästet har vi redan fler investerare på kö. Det innebär att vi kan accelerera takten på såväl utveckling som tillväxt av verksamheten.

Affärsänglarna som utgjorde juryn var:

Sara Wallin, VD Almi Väst
Magnus Emilsson, Grundare & VDVisit Technology Group
Palle Stenberg, Grundare Nudie Jeans Co.
Lena Apler, Grundare & koncernchef Collector Bank
Patrik Andersson, VD Business Region Göteborg AB

I juryns motivering står bland annat följande att läsa:

”Vi blev uppmärksammade för en grym pitch, VD Linus Jernbom var lysande!”

”Hästnäringen är stark och intressant.”

”Bra fokus och inte så spretigt.”

”Bra med tydlig organisation mellan delägarna och deras kompetensområden. Ett starkt team!”

”Stora utvecklingsmöjligheter globalt.”

Videquus står nu i slutskedet av att genomföra sin första nyemission. Även för den har intresset varit stort.

- Nyemissionen har blivit övertecknad, så det är inte helt omöjligt att vi inom en överskådlig framtid kommer att bjuda in ytterligare investerare för att trygga vårt kapitalbehov för en mer aggressiv tillväxtplan, säger företagets Styrelseordförande Marianne Lilja Wittbom.

Läs mer om Draknästet på Västsvenska Handelskammarens hemsida

För mer information, vänligen kontakta:
Linus Jernbom, VD, 0764-10 76 74, linus.jernbom@videquus.se
Marianne Lilja Wittbom, Ordförande, 0725-15 59 00, marianne.wittbom@videquus.se

Om Videquus AB
Videquus utvecklar och erbjuder ett intelligent övervakningssystem för hästar. Bolaget grundades 2016 i Flyinge och är nu en del av Gothia Science Park i Skövde och har under 2017 tagit in sina första externa investerare. Visionen är att ta den senaste teknologin till stallet för att göra hästägandet tryggare, roligare, mer ekonomiskt och mer kunskapsbaserat. 2017 lanseras Videquus intelligenta kamera med bildigenkänning och maskininlärning. Läs mer om Videquus här.

Varför Videquus?
Det finns ett stort behov av att kunna övervaka en häst nattetid, i tävlingsboxen eller när den bara står ensam. Kolik är den tredje vanligaste sjukdomen för häst och kräver snabb åtgärd. Med Videquus övervakningskamera lär du känna din häst och ger hästen en chans att få behandling i tid.

Vad gör Videquus?
Hästens rörelsemönster och ljud tolkas och informationen bearbetas i realtid. Om resultatet av tolkningen avviker från det normala skickas ett larm med bild och ljud till dig och du kan snabbt bedöma hur din häst mår och agera utifrån den information du har fått.

• larm
  • hästarstall
  • maskininlärning
  • tekniknyhet
  • trygghet
  • hästskada
  • övervakning
  • bildigenkänning
  • hästsport
  • trygghetslarm
  • hästsjukdom
  • ai
  • informationsteknologi

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom Dataspel, Simulering, Beslutsstöd och Virtual Engineering. Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.