Stor Skövde-närvaro under GDC och GC

Stor Skövde-närvaro under GDC och GC

Game Developers Conference, GDC, är världens största konferens inom dataspelsutveckling. Parallellt med konferensen arrangeras dessutom Game Connection, GC, en arena för affärsmöten och trendspaning inom dataspelsbranschen. När GDC och GC arrangeras i San Francisco 27 februari – 3 mars finns en stark Skövdedelegation på plats under gemensam flagg: Sweden Game Arena.

Mostly Harmless Games, Lone Hero Studios, DoubleMoose Games, IGDB, Rocket Hammer, Pathos Interactive och Kirikoro är alla spelföretag i The Game Incubator som kommer närvara under GDC. Även tre medlemsföretag i Gothia Science Park kommer vara där; Ludosity, Stunlock Studios och Pieces Interactive. Dessutom får spelbolagen sällskap av affärscoacher från The Game Incubator samt lärare och forskare på Högskolan i Skövde.

- Vi har en lång historia av att väcka intresse och skapa omtyckta spel och lönsamma bolag i The Game Incubator. Tack vare dessa framgångar har vi en unik möjlighet att fortsätta föra dialog med de mest relevanta spelarna och använda dessa kontaktytor för att introducera nya samt befintliga bolag i inkubatorn, säger Fredrik Örneblad, affärscoach The Game Incubator.

Att närvara under GDC är ett viktigt inslag för spelbolagen.

- Kvaliteten på bolagens spel är i världsklass och alla aktörer finns på GDC i San Francisco. Möjligheterna till affärer är därmed oändliga, förklara Fredrik Örneblad och fortsätter:

- Genom att närvara hoppas vi även kunna fortsätta attrahera internationell uppmärksamhet till vår inkubatormiljö i förhoppning om nya etableringar och investeringar.

Jämställdhet inom spelkulturen

För andra året i rad har forskare från Högskolan i Skövde blivit inbjudna som officiella föreläsare. En av talarna är Jenny Brusk, dataspelforskare och lärare vid Högskolan i Skövde. Jenny började jobba som spelprogrammerare 1996 och har sedan dess arbetat för en mer inkluderande spelbransch. Jenny var en av initiativtagarna till nätverket DONNA som grundades på Högskolan i Skövde 2011 med syfte att inspirera fler kvinnor att söka spelutbildningar.

- Min presentation handlar om hur vi har arbetat för en inkluderande spelutbildning och jämställdhet inom spelkulturen. Jag kommer att lyfta fram strategier, aktiviteter och konkreta metoder/verktyg som vi använder oss av.

Om The Game Incubator

Under drygt tio år har Gothia Innovation AB utvecklat The Game Incubator till en nationell ledstjärna och en internationellt respekterad aktör som understödjer och bidrar till fler konkurrenskraftiga dataspelsföretag som kan etablera sig på den globala marknaden. The Game Incubator i Göteborg finansieras av Västra Götalandsregionen. Läs mer på www.gsp.se/tgi.

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom Dataspel, Simulering, Beslutsstöd och Virtual Engineering. Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.

A Game Changer for your business

Science Park Skövde is a playground for innovation for the most important players of the future. The entrepreneurs. The Game Changers.

Science Park Skövde är en mötesplats, ett community och ett innovativt ekosystem inom IT, smart industri och spelutveckling som möjliggör framtidens hållbara lösningar, tjänster och digitala upplevelser. Genom att erbjuda en innovativ arena, där vi stöttar idéer, utveckling och tillväxt, hjälper vi företag, entreprenörer och startups att växa och lyckas så att de inte bara kan göra skillnad - utan på riktigt förändra hela spelplanen.

Be a Game Changer. Join the playground for innovation!

Science Park Skövde
Kanikegränd 3B