Styrelsebeslut om extra investering säkrar tillväxt i Gothia Science Park på kort sikt

Lokalbristen för tillväxtbolag i Gothia Science Park är akut. Så akut att Gothia Innovations styrelse fattat beslut om en icke budgeterad investering som skapar ytterligare förtätning i teknik- och forskningsparken.
– Vi tvingas konvertera delar av Växthusets lokaler till kontor, konstaterar Patric Eriksson, vd för Gothia Innovation AB.

Teknik- och forskningsparken Gothia Science Park har på drygt elva år utvecklats från 0 till 10 000 kvadratmeter. Från ett bolag med en anställd till ett 70-tal företag med tillsammans närmare 500 medarbetare. I miljön finns dessutom närmare 200 forskare vid Högskolan i Skövde.
– Det är en inspirerande miljö för engagerade entreprenörer, företag och forskare, konstaterar Patric Eriksson, vd för Gothia Innovation AB som driver och utvecklar Gothia Science Park.
Fyllt till bristningsgränsen
Om det dryga decenniet, som GSP berikat näringslivet i Skövde, ska sammanfattas med ett ord är det: tvärtjockt. Detta trots storstilade satsningar från inte minst Skövde kommun och Arne Lorentzon.
– Den senaste expansionen, Portalen, togs i bruk 1 september 2009. Den rymmer närmare 6 000 kvadratmeter lokaler för utvecklingsbolag, gemensamhetsytor och möten. Sedan flera månader är denna miljö, likt övriga hus fylld till bristningsgränsen med entreprenörer och medarbetare i tillväxtbolag, bland annat Pieces Interactive, InExchange, Asitis, Crepido, Sogeti, Epsilon och Västgöta-Data, förklarar Eriksson.
Det positiva är att de fortsätter växa.
Utmaningen är att skapa plats för dem.
Konvertera lokaler till kontor
För närvarande finns inga lediga lokaler. Det är tvärstopp och ingen plats för bolag som knackar på och vill flytta in. Det har föranlett styrelsen för Gothia Innovation AB att ta beslut om en investering som ligger utanför2012 års budget.
– Det handlar om ett investeringsbehov för att kunna konvertera delar av Växthuset till kontorslokaler. Med hjälp av denna extraordinära insats, plus att ett GSP-bolag flyttat till Högskolevägen 1, skapar vi möjlighet för tre bolag att växa trots den akuta lokalbristen, slutar Eriksson.
– Vi är inne i en extrem tillväxtfas. Vi har gått från 4 till 20 anställda på bara ett par månader tack var ett par stora affärskontrakt. Att GSP löser lokaler på detta sätt är vi mycket tacksamma för, säger Robert Lazic, vd för Pieces Interactive.
Inte hållbart, expansion ett måste
Victor Sunnliden, vd för Skövde Företagspark AB, en av fastighetsägarna i teknik- och forskningsparken, är medveten om den akuta lokalsituationen.
– Det är på ett sätt angenäma bekymmer och vi tackar så mycket för den kreativitet och proaktivitet som gör att ytterligare bolag kan växa, säger Victor Sunnliden, vd för Skövde Företagspark AB, och tillägger:
– Samtidigt är det såklart inte hållbart. Vi jobbar hårt för att vi snarast detta år ska kunna dra igång en ny expansion på totalt 5400 m² kontorsytor och plats för cirka 270 personer.

Patric Eriksson, vd Gothia Innovation AB, 0703-41 91 23 (efter 15.00, idag)
Victor Sunnliden, vd Skövde Företagspark AB, 0722-11 80 87
Robert Lazic, vd Pieces Interactive AB, 0739-13 96 77

Kort om Skövde Företagspark AB
Skövde Företagspark är fastighetsägare till Växthuset, Tegelbruket och Drivbänken i Gothia Science Park. Bolaget ägs till 100 procent av Skövde Stadshus AB.

• lokalbrist
  • tillväxt
  • investering
  • expansion

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark som ligger centralt i Skövde, ett stenkast från Resecentrum. I Parken finns företag och entreprenörer som utvecklar och säljer tekniska innovationer, tjänsteinnovationer och marknadsinnovationer. Profilområdet är Informationsteknologi och huvuddelen av bolagen erbjuder IT-tjänster och applikationer inom ett stort antal områden. Det finns också ingenjörs- och produktutvecklingsbolag matchat med olika kunskaps- och tjänsteleverantörer. I GSP finns också aktörer som syftar till att underlätta för företagande och utveckling.