Videquus i samarbete med Falsterbo Horse Show

Videquus, den intelligenta kameran som övervakar vad hästen gör även när den lämnas ensam i boxen på natten, har inlett ett samarbete med Falsterbo Horse Show. Samarbetet innebär att alla tävlingsryttare erbjuds möjligheten att få en Videquus-kamera installerad i sin tävlingsbox.

Delar av världseliten har redan använt Videquus på tävlingar under Gothenburg Horse Show och i FEI World Cup Finals i Paris. Nu utökas konceptet och samtliga ryttare som ska delta på Falsterbo Horse Show har chans att få en Videquus-kamera i tävlingsboxen.

- Vi har sett ett mycket stort intresse av att kunna ha en säker övervakning av hästar under tävlingar och därför var det extra roligt när Falsterbo Horse Show visade ett så stort intresse och samarbetsvilja för att kunna erbjuda det i en större skala än någonsin tidigare, säger Linus Jernbom, vd för Videquus.

"Det är en trygghet"

Inför Falsterbo Horse Show tar Videquus in beställningar och ordnar sedan så att allt är installerat och klart när ryttarna kommer till tävlingarna. Det enda ryttarna behöver göra är att logga in på sin mobil, där kan de sedan följa sin häst.

- Det är en trygghet att veta att hästen övervakas och att vi kan komma åt filmerna i efterhand om det skulle behövas. För min skötare var det dessutom en stor fördel att kunna titta till hästarna även när hon inte var på plats i stallet, säger Henrik von Eckerman som hade sina hästar övervakade av Videquus under världscupsfinalerna i Paris tidigare i år.

Videquus kommer även finnas med som utställare under Falsterbo Horse Show för att visa och berätta om konceptet och fördelarna med att ha en intelligent övervakningskamera för hästar, både under tävlingar men även till vardags i sitt stall. Alla deltagare och besökare på Falsterbo kommer få ett specialerbjudande för att själva kunna testa Videquus i sina stall.

Här kan du läsa mer om Videquus

För mer information, vänligen kontakta:
Linus Jernbom, VD, 0764-10 76 74, linus.jernbom@videquus.se

Om Videquus
Med Videquus har du trygg uppsikt över din häst även när ljuset släckts i stallet. En intelligent kamera upptäcker avvikande rörelsemönster och skickar ett larm direkt till din telefon. Bakom Videquus står ett gäng hästmänniskor som jobbar för andra hästmänniskor. Vissa bidrar framförallt med sitt gedigna hästkunnande, andra står för den tekniska spetskompetensen. Tillsammans är vi ett inspirerat team med stor tro på vad vi ska åstadkomma. Vår övertygelse är att hästar kan må bättre med hjälp av den senaste och bästa tekniken. Genom att studera hästens rörelsesekvenser under natten får man också en djupare kunskap om vad hästen faktiskt gör i boxen. Hur länge ligger den ner? Rullar runt, slår i boxväggarna eller bara står och hänger? Värdefull kunskap för att lära sig mer om sin hästs välbefinnande.

Videquus är ett av inkubatorföretagen i Gothia Science Park.

• videquus
  • falsterbo horse show
  • kameraövervakning
  • kamera
  • tävlingsryttare
  • ryttare
  • tävlingshästar
  • hästar
  • informationsteknologi
  • digitalisering

Gothia Science Park är en innovationsmiljö som ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I Gothia Science Park skapas möjligheter för människor och företag att utvecklas och växa, vilket bidrar till såväl affärsmässig framgång som regional attraktivitet och tillväxt. Gothia Science Parks fokusområden är digitalisering och informationsteknologi med spetsområden inom fintech, dataspel och virtul manufacturing. Gothia Science Park finansieras av Skövde kommun, Västra Götalandsregionen, Skaraborgs kommunalförbund, Vinnova och EU. Läs mer på www.gsp.se.