Videquus övervakade hästar under världscupfinalerna i Paris

I helgen avgjordes FEI World Cup Finals Jumping & Dressage under storslagna former i Paris. Efter den framgångsrika lanseringen under Gothenburg Horse Show fick Parkföretaget Videquus det officiella tillståndet att övervaka tävlingsryttaren Henrik Von Eckermanns hästar under världscupfinalerna.

Dopingkontrollerna av tävlingshästar är, med all rätt, rigorösa under världscupstävlingarna. När hästarna står i sina hemstall har ryttarna lättare att hålla koll på vad som händer i stallet jämfört med de tävlingar där hästarna står i tillfälliga stall och det är mycket folk är i rörelse. Om någon skulle ge en häst ett otillåtet preparat skulle det vara mycket svårt att upptäcka och hästens ryttare och ägare skulle drabbas hårt.

- Även fast risken är liten så finns det fortfarande ett visst orosmoment i väntan på ett dopingprov, att hästen av någon anledning har fått i sig något otillåtet eftersom man inte har kunnat övervaka hästen dygnets alla timmar, säger tävlingsryttaren Henrik Von Eckermann.

Efter Gothenburg Horse Show har Linus Jernbom och Henrik Von Eckermann haft täta dialoger med internationella tävlingsorganisationen FEI och arrangören GL Events för att få tillstånd att ta med en Videquus intelligenta övervakningskamera till världscupsfinalerna i Paris.

Förra veckan kom till slut beskedet - Videquus får övervaka Henriks hästar. Detta tack vare en avancerad teknisk lösning där de delar av kamerans bild som filmar utanför hästens box täcks med en svart ram vilket gör att personer utanför boxen inte filmas.

- Vi har respekt för att kameraövervakning för med sig en rad risker gällande framför allt integritet, men även praktiska utmaningar så som strömförsörjning och montering i tillfälliga stall. Därför har det varit viktigt för oss att ha en tät dialog med alla inblandade för att hitta en lösning som inte bara fungerar tillfälligt på en tävling utan som även kan användas under framtida tävlingar, säger Linus Jernbom, vd på Videquus.

Ytterligare fördelar med Videquus övervakningskamera är att Henrik och hans personal nu kan se sina hästar närsomhelst i telefonen. De kan spela upp filmer för att se vad som hänt i boxen både på dagtid och nattetid. Om något kraftigt avvikande skulle ske har de möjlighet att bli uppringda för att direkt kunna kolla vad som händer. Allt detta bidrar till helt ny kunskap om vad som händer i boxen när ingen är där och tittar till hästen, detta är kunskap som kan användas för att optimera hästens välmående och prestation.

För mer information, vänligen kontakta:
Linus Jernbom, vd på Videquus, 0764-10 76 74, linus.jernbom@videquus.se.

• tävlingshästar
  • gothenburg horse show
  • hästar
  • kameraövervakning
  • videquus
  • informationsteknologi
  • digitalisering

Gothia Science Park är en innovationsmiljö som ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I Gothia Science Park skapas möjligheter för människor och företag att utvecklas och växa, vilket bidrar till såväl affärsmässig framgång som regional attraktivitet och tillväxt. Gothia Science Parks fokusområden är digitalisering och informationsteknologi med spetsområden inom fintech, dataspel och virtual engineering. Gothia Science Park finansieras av Skövde kommun, Västra Götalandsregionen, Skaraborgs kommunalförbund, Vinnova och EU. Läs mer på www.gsp.se.