Gå direkt till innehåll
Maria Lundberg tillträder som VD för SDS Life Science under första kvartalet 2022.

Maria Lundberg blir ny VD för SDS Life Science

Under merparten av 2021 har SDS Life Science drivits med styrelseordförande Jens Hansson som tillförordnad VD. Nu har styrelsen för SDS Life Science beslutat att anställa Maria Lundberg som tillträder under första kvartalet 2022.

Maria Lundberg har en kemiingenjörsexamen från LTH i botten och började sin karriär på Astra Draco i Lund. Maria har gedigen erfarenhet från läkemedelsindustrin och har spenderat de senaste 21 åren på Recipharm där hon bland annat arbetat som ansvarig för produktutvecklingen globalt.

- Att ha ansvarat för utvecklingsenheter i fyra länder, i en matrisorganisation, tror jag är en bra erfarenhet för den här rollen. SDS är ju idag ett företag med flera olika regionala kontor – och fler lär det bli. En framgångsfaktor är att få hela organisationen att arbeta åt samma håll och att företagskulturen är lika stark i alla regioner. Jag ser verkligen fram emot att få börja arbeta med det fantastiska team av professionella konsulter som utmärker SDS, säger Maria Lundberg.

Målet är att säkerställa fortsatt tillväxt

Jens Hansson tillträdde som tillförordnad VD för SDS Life Science under våren 2021 och kommer att vara kvar i organisationen, men arbeta på koncernnivå.

- Jag, och ledningsgruppen med mig, är väldigt glad för rekryteringen av Maria. I synnerhet hennes ledaregenskaper kommer vara till nytta inte bara för läkemedelsutveckling, utan för hela koncernen, eftersom vi jobbar så pass nära vårt systerbolag SDS MedteQ och dess medicinsktekniska tjänster, säger Jens.

Fokus för SDS Life Science under Maria Lundbergs ledarskap blir att fortsätta växa med bibehållen kvalitet och professionalism.

Taggar

SDS Life Science är ett i norden ledande konsultbolag inom läkemedelsutveckling, regulatorisk kompetens, klinisk studiedesign och biostatistik. Vi hjälper våra kunder att utveckla läkemedel, medicinsk utrustning och kombinationsprodukter.

Anna Törner

Presskontakt Founder & Business Developer Business Development 0734331709