Artificiell intelligens

Artificiell intelligens

Med hjälp av AI blir det möjligt att validera om en betaltransaktion är falsk i realtid eller att analysera riskspridningen av en aktieportfölj på ett fåtal minuter. Det går att undersöka varför ens företag förlorar kunder och att se vilka det är som faktiskt besöker ens butik. Den här typen av frågor är oerhört tidskrävande och svåra att lösa med traditionell teknik. Företag har ständigt arbetat med dessa typer av frågor under flera års tid. Nu erbjuder dock AI snabbare, effektivare och säkrare lösningar med mycket högre arbetskapacitet. Ingenting behöver att installeras eftersom allting sköts via Azure som är helt molnbaserat. Vi hjälper dig att analysera era behov av kompletterande AI-tjänster utifrån era befintliga verksamhetsbehov och den IT-miljö som ni jobbar i.

En av de största fördelarna med AI-modeller är att de är tillgängliga via de system som du redan arbetar med och känner till i dagsläget. Användningsområdena för AI är många och bland det mest sensationella med denna teknik är att metoden går ut på att använda det data man har som bas och att sedan använda olika metoder och algoritmer för att träna och testa för att komma fram till en modell som ger svar på den ställda frågan.

• Bestäm vilket data som ska användas till ett dataset.
  • Strukturera och preparera datasetet.
  • Dela datasetet i två delar.
  • Ett dataset för att träna de olika metoderna och modellerna på (man tränar modellerna så att maskinen lär sig).
  • Det andra dataset för att se hur de olika metoderna och modellerna fungerar.
  • Därefter utvärderas vilken metod/modell som passar bäst (Evaluation).

Det går att skapa en avancerad webbservice i molnet, enligt modellen ovan, på avsevärt kortare tid än genom traditionell utveckling. Det som förut tog ett halvår att åstadkomma är nu verklighet på några dagar. Vi på Ontrax jobbar med AI-modeller i Azure och kan införa AI i era befintliga system för att de ska bli mer användbara, säkra, autonoma och exakta.

Fler exempel på olika frågor som AI kan besvara snabbt och effektivt:

• När det är dags att serva företagets vagnpark
  • Vilka personer ett mailutskick ska vända sig till
  • Vilka som löper hög risk att få en viss sjukdom
  • Vilken som är den bästa vägen att ta för företagets budbilar

Det går även att utföra:

• Textanalys
  • Ansiktsanalys
  • Bildanalys
  • Analys av tal
  • Översättning

Nu när tekniken äntligen är här går det att förbättra de egna systemen effektivt och utan att tappa mänsklig arbetskapacitet.