Blockchain - användningsområden

Blockchain - användningsområden

I denna artikel har vi sammanfattat användningsområden för Blockchain.

Val

Vid ett val krävs kontroll av en individs identitet, registrering för att hålla reda på vart alla röster kommer ifrån samt pålitliga kontrollanter som utser en vinnare. Där skulle en blockkedja kunna fungera som ett medium för sammanställning, spårning och rösträkning så att det aldrig blir fråga om förlorade röster eller valfusk. Genom att visa rösterna som transaktioner i blockkedjan, så kan väljarna enas om den slutliga sammanräkningen eftersom de själva kan räkna rösterna. De kan även kontrollera att inga röster ändras eller tas bort eller att några illegala röster lagts till.

Fastigheter

Smärtpunkter vid köp och sälj av fastigheter är bristande insyn under och efter en affär, stora mängder pappersarbete, fel i offentliga register, samt en möjlighet till bedrägerier för att nämna några. Här skulle blockkedjetekniken kunna erbjuda ett reducerat behov av pappersbaserade dokument samt snabba upp transaktionstider. Den skulle även kunna hjälpa till att registrera, spåra och överföra lagfartsbevis, fastighetshandlingar, panträtter mm samt säkerställa att dokumenten är korrekta.

Sjukvård

Inom hälso- och biovetenskap, kan blockkedje-tekniken ligga till grund för digitala tillgångar. Tekniken skulle kunna fungera som register med information om medicinska förfaranden, fakturering och betaltjänster. Dess kryptografiska säkerhet kan även öka registrets skydd mot intrång och att informationen hamnar i fel händer. Blockkedje-skyddade vårdjournaler skulle kunna göra det enklare att dela sin journal med flera olika institut och samtidigt ha kontroll på att den inte sprids vidare.

Media

Inom media skulle applikationer som stödjer mikrotransaktioner kunna användas, där extra avgifter

kan slopas vilket brukar krävas i dagens lösningar. En sida med nyheter skulle exempelvis kunna ta betalt per sida eller artikel man läser istället för på månadsbasis. Blockkedje-tekniken skulle kunna skydda immateriella rättigheter och digitala produkter, såsom musik och bilder. En huvudbok som bygger på en blockkedja kan fungera som ett sätt att bevisa ett verks ursprung och skapare. I kedjan finns även möjlighet att bygga in nyttjanderättigheter av dessa verk.

Finansiella sektorn

Största delen av alla investeringar har fokuserat på den finansiella sektorn. Ett flertal av världens största banker har anslutit sig för att delta i att skapa en blockkedjelösning. Ett par stora svenska banker har anslutit sig, såsom SEB, Nordea och även betalföretaget Visa. Då lösningen bygger på att det inte krävs några mellanhänder, så finns det en oro hos bankerna de blir onödiga i transaktionsfrågan. De ser dock en lösning på många andra gamla problem och en potential att minska administrativa kostnader, transaktionskostnader osv. Det finns en potential att snabba upp tjänster såsom globala betalningar, handelsfinansieringar och clearing.