Security Solution AB upprättar LIS hos Halmstads kommun

Information är den viktigaste tillgången en organisation har till sitt förfogande och det är därför ytterst betydelsefullt att denna information är skyddad mot förlust, stöld och skador. Informationssäkerhet handlar om en organisations förmåga att hantera information – såväl teknisk som administrativ – när det gäller tillgänglighet, riktighet, sekretess och spårbarhet.

Ett sätt att åstadkomma ett starkt skydd är att införa ett ledningssystem för informationssäkerhet. Varje verksamhet har behov av ett unikt ledningssystem för informationssäkerhet anpassat efter verksamhetens tillgångar och dess hotbild.

Tillsammans med berörda parter inom Halmstads kommun ska säkerhetsrådgivare på Security Solution AB analysera befintliga styrande dokument som är relevanta för riskhantering och förbättring av informationssäkerhet inom kommunen samt utveckla och driva policy, åtgärder
och rutiner.

Security Solution AB arbetar på ett standardiserat sätt genom användning av SS-ISO/IEC 27000 Ledningssystem för informationssäkerhet, en internationell standard för informationssäkerhet som kan anpassas till alla organisationer.

Arbetet har redan påbörjats och kommer kontinuerligt att pågå fram till sommaren.

• informationssäkerhet
  • lis