Demokrati och sanningen var Sensus studieförbunds tema på förbundsstämman.

Demokrati och sanningen tema på Sensus studieförbunds förbundsstämma – överbryggande mellanrumsaktör och existentiell hållbarhet klubbat som prioriterade satsningar

Torsdagen 1 juni möttes Sensus studieförbund till förbundsstämma där temat var "Demokrati och sanningen" och innehöll bland annat en föreläsning med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi.
Ombud från medlemsorganisationer, funktionärer, medarbetare, observatörer och andra deltagare slöt upp till den innehållsrika dagen på Historiska museet i Stockholm.
Sensus som överbryggande mellanrumsaktör och existentiell hållbarhet klubbades som prioriterade satsningar.

Under Sensus förbundsstämma fastställdes en ny huvudsaklig inriktning för de kommande två åren. Syftet med huvudsaklig inriktning är att ge en långsiktig påverkan och riktning för hela organisationen.

Utdrag ur den av förbundsstämman nu antagna huvudsakliga inriktningen:

”Idag är det särskilt tydligt att demokrati aldrig får betraktas som en självklarhet. Som studieförbund bidrar Sensus till att hålla ihop och inte dra isär. Vi verkar för att människor ska kunna göra bildningsresor och vi vill stärka det föreningsliv som varje dag demokratiserar samhället. Sensus folkbildningsverksamhet syftar till att stärka människans egenmakt i sin livssituation och därigenom öka förmågan att som samhälle hantera våra gemensamma utmaningar. På detta sätt stärks demokratin även i vardagen och inte bara på valdagen."

Den huvudsakliga inriktningen slår också fast två prioriterade satsningar kommande år – att Sensus ska vara en överbryggande mellanrumsaktör och fokus på existentiell hållbarhet.

– Där det är konflikt vill vi skapa en yta för bildning och dialog. Något vi har tränat på under lång tid och vi vet, med beprövad metodik och pedagogik, att det går att motverka de krafter som vill slita isär vårt gemensamma samhälle, säger Fredrik Hedlund, förbundsrektor och fortsätter:
– Vi ser också att vi har en roll att spela gällande existentiell hållbarhet, som ett fjärde tillägg till social-, ekonomisk- och ekologisk hållbarhet. Nyligen hörde vi om rapporten som påvisar att känslan av meningslöshet har ökat och den psykiska ohälsan är fortsatt utbredd. Då behövs mötesplatserna där vi får stanna upp och reflektera över vad det innebär att vara människa.

Under dagen fick stämmodeltagarna också lyssna till en föreläsning av och med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet, medlem av Svenska Akademien och bland annat författare till boken "Därför demokrati". Åsa Wikforss förklarade hur demokratins kris hänger samman med sanningens kris och gav viktiga perspektiv på sambandet mellan kunskap och demokrati. Men också hur den nya tidens propaganda används för att underminera och slita isär det demokratiska samhället.

– Runt om i världen är demokratin på tillbakagång. Med kunskap och engagemang från civilsamhällets organisationer behöver vi stärka och utveckla demokratin i Sverige. Att den stegvis skulle få avvecklas i Sverige, det är inte aktuellt, säger Patrik Schröder, vice ordförande i Sensus förbundsstyrelse som också noterade stämmans engagerade samtal och höga allvarlighetsgrad gällande frågorna om demokrati, kunskap och bildning.

Stämmodeltagarna fick också lyssna till vokalgruppen DAIS, som under våren genomfört en workshopturné i samarbete med Sensus Norrland och är aktuella med singeln "Under någon ny".

Förhandlingsdelen la innevarande år till handlingarna, förbundsstyrelsen redovisade ett antal rapporter, en motion behandlades och det togs beslut gällande riksförbundets huvuduppgifter. Till nya ledamöter i Sensus förbundsstyrelse valdes Erik Gyll, Katarina Djäken och Raja Mohammed Ali.

Förbundsstyrelsen består nu av:

Kerstin Kyhlberg Engvall (ordförande),
Patrik Schröder
(vice ordförande)
Ann-Marie Ericson
Elisabeth Falkemo
Fredrik Mandelin
Gunnar Persson
Jakob Schwarz
Sofia Östling
Erik Gyll
Katarina Djäken
Raja Mohammed Ali

Magnus Pejlert och Heidi Simonsen är personalrepresentanter i förbundsstyrelsen.

Presskontakt:
wilhelm.blixt@sensus.se

Sensus studieförbund skapar och finns med där mötesplatser för bildning och kultur utvecklas. Det gör vi tillsammans med medlemsorganisationer, samarbetsparter och deltagare. Vi lyfter fram relationer, rättigheter, hållbarhet och livsfrågor. Allt vi gör är folkbildning.

Sensus har cirka 350 anställda, mer än 12 000 cirkelledare, ett 50-tal lokalkontor och består av sex regioner samt ett riksförbund.