Demokratisoppa med David Qviström om migration

Den 13 maj klockan 12 gästar David Qviström Demokratisoppa för att prata om migration. Qviström har bevakat svensk och europeisk migrationspolitik i tolv år och är författare till boken Nyttiga människor - en reportagebok om migranter, gränser och människosyn.

- Migration fortsätter att vara ett viktigt område att prata om utifrån ett demokratiperspektiv. David Qviström kommer att beröra frågor om vad det är för berättelser om ”de andra” som vi väljer och hur de berättelserna kan påverka vår människosyn och kanske även oss själv, säger Mikaela Billström, verksamhetsutvecklare på Sensus.

Kort om David Qviström

• Är journalist och författare.
  • Har under det senaste årtiondet skrivit flera reportage om migranters situation och migrationspolitik.
  • Har skrivit boken Nyttiga människor – en reportagebok om migranter, gränser och människosyn.
  • Skriver bland annat för Tidningen Vi, Dagens arbete och Expressen.
  • Tilldelades Guldspaden 2007.

Om Demokratisoppa

Soppa serveras från klockan 11.30 kostnadsfritt till de 50 första som har föranmält sig. För den som inte föranmäler sig, finns soppa att köpa för 50 kronor. Den här gången bjuds det dessutom på livemusik under lunchen. Demokratisoppa äger rum på Dag Hammarskölds plats 1, i Länsmuseets lokaler. Här hittar du mer information om Demokratisoppa den 13 maj.

Demokratisoppa är ett Sensus-koncept där du över en sopplunch lyssnar på och kan delta i intressanta och inspirerande samtal om demokrati. Vi fokuserar på samhällsengagerande och aktuella ämnen utifrån ett nationellt och europeiskt perspektiv. Demokratisoppa arrangeras flera gånger per år med olika tema.

Demokratisoppa arrangeras av Europa Direkt i Jönköpings län, Länsmuseet Jönköpings län, Den Globala Skolan och Sensus.

Mikaela Billström, verksamhetsutvecklare
Telefon: 036-30 98 83, e-post: mikaela.billstrom@sensus.se