Digidel startar mobila studiecirklar i Skåne

Digidel startar mobila studiecirklar i Skåne

Digidel är en nationell kampanj för ökad digital delaktighet. Kampanjens mål är att bidra till att fler människor vågar, vill och kan ta del av samhällets digitala tjänster. Nu startar mobila studiecirklar på flera ställen i Skåne - ett samarbete mellan Digidel och Sensus studieförbund samt biblioteken i Bjuv, Klippan, Svalöv, Åstorp, Ängelholm, Hässleholm och Kristianstad.

Kampanjens mål är att ytterligare minst 500 000 svenskar använder Internet innan utgången av år 2013. Men kampanjen vill även bidra till att de som redan är på nätet blir ännu bättre på att ta tillvara de möjligheter som Internet erbjuder – underlättande av vardagssysslor, möjlighet till bättre vård och omsorg, ökade arbetsmöjligheter, ökad möjlighet till bättre utbildning samt möjlighet att delta i samhällsutvecklingen och mycket mer.

En av kampanjens grundidéer är att digital delaktighet är ett krav för en väl fungerande demokrati. Frågan är viktig för Sensus studieförbund vars verksamhet sätter frågor om mångfald och inkludering i centrum.

- Vi vill verka för att ge alla människor möjligheter till bildning. Detta är en av folkbildningens grundtankar och en förutsättning för att alla skall ha möjlighet att vara delaktiga i samhällsutvecklingen, säger Reino Fridh, regionchef på Sensus i Skåne-Blekinge.

I de kommuner som innefattats av projektet ”Mobila studiecirklar 2011-2012” står cirka 4000 personer utanför den digitala delaktigheten. Förhoppningen är att nå en tredjedel av dessa, förklarar Anna Ferrington, verksamhetsutvecklare på Sensus studieförbund.

Verksamheten skall till största delen bedrivas i bibliotekens lokaler och framför allt på filialbiblioteken. Detta för att invånarna skall slippa transportera sig in till centralorten. Ledaren kommer ut till filialen med den utrustning som behövs och deltagarna kommer att få en gratis kurs på 12 timmar, för att våga ta steget in i internet världen. De mobila cirklarna är öppna för alla.

- Alla är välkomna, både unga och gamla. Det finns anmälda deltagare som är födda 1927. Det tycker vi är fantastiskt, säger Anna Ferrington.

Förra veckan utbildade Sensus fem ledare som skall hålla i de mobila studiecirklarna. 40 bärbara datorer är klara och den här veckan kör cirklarna igång. Under våren kommer även inspirationsföreläsningar för allmänheten att erbjudas på teman som sociala medier, bibliotekens e-tjänster, bank och samhällstjänster på nätet etc.

För den som vill veta när cirklarna kör igång, rekommenderas att ta kontakt med närmsta bibliotek.

För ytterligare information, kontakta Anna Ferrington, verksamhetsutvecklare, Sensus studieförbund, 0703642731, anna.ferrington@sensus.se