En musikalisk världsomsegling för sångsugna norrlänningar

Körprojektet Kvintessens!-Hela världens sång, med kompositören Anders Nyberg i spetsen har turnerat runt i Sverige för fullsatta hus. Nu har turen kommit till norra Sverige. Alla som älskar att sjunga, med eller utan körtillhörighet, inbjuds att delta. Projektet består av två dagar, först en övningsdag, sen en dag då man repeterar inför konserten som går av stapeln samma kväll.

Fyra solister från alla världens hörn medverkar. Varje solist sjunger om ett av de fyra elementen: jord, luft, vatten och eld. ”Kvintessens betyder Det femte elementet” berättar Anders Nyberg som skapat det mesta av text och musik till körprojektet. ”När till slut alla solisterna förenas bildas nya klanger och rytmer, någonting nytt uppstår där helheten är större än summan av delarna.”

I slutet av 70-talet reste Anders Nybergs sånggrupp Fjedur runt i Sydafrika. Kort därefter återvände Anders för att arbeta med körmusik i Kapstaden. Numera bor han i Dala-Floda men innehar även Sydafrikanskt medborgarskap.

”Jag arbetar mycket med amatörkörer. Ordet amatör betyder Den som älskar det han gör. Min ledstjärna när jag komponerar är enkelhet” säger Anders Nyberg. Nyberg har faktiskt varit nominerad till en Oscar för några år sedan eftersom han är av en manusförfattarna bakom den svenska filmsucéen Så som i himlen.

För intervju och pressbilder, kontakta Anders Nyberg:
073-396 03 55, anders.utryck@gmail.com
Lyssna på musik: www.myspace.com/helavarldensmusik

Solister: André Delang, Sydafrika, syd=eld
Simone Moreno, Brasilien, väst=vatten
Sofia Sandén, Sverige, nord=jord
Rostam Mirlashari, Iran, öst=luft

Dans: Martin Karlsson
Kapellmästare: Rickard Åström

Övningsdagarna är i Örnäsets kyrka, Luleå den 29 januari 2011, eller Edelviks Folkhögskola, Burträsk utanför Skellefteå 30 januari. Lördag 12 februari är det en heldag för allihop i Sankt Olovs kyrka, Skellefteå. Avslutas med en konsert samma kväll.

Kvintessens! Hela världens sång är ett samarrangemang mellan Svenska kyrkan och Sensus studieförbund
För mer information: Jerry Winblad von Walter: 070-190 25 13

Pernilla Zirn