Föreläsningar och frukostseminarium till kalendariet

Till kalendariet: 4 okt Kvinnor i Colombia Mercedes Rodriguez Ávila från Mujeres de negro de Madrid berättar om arbetet för att stärka svarta kvinnor i Latinamerika. Sensus Medborgarhuset kl 18.00-19.30. 80 kr. 9 oktober Kristendom för ateister Finns Gud? Vem är Gud? Prästen Olle Carlsson pratar utifrån sin bok Kristendom för ateister. Sensus Medborgarhuset kl 17.30-19.00. 80 kr. 10 okt Frukostseminarium: Samverkan mot trafficking - Polisens erfarenheter Kajsa Wahlberg, nationell samordnare för människohandel för sexuell exploatering vid Rikspolisstyrelsen i Stockholm. Sensus Medborgarhuset kl 8.30-10.00. 80 kr. 23 okt Frukostseminarium om Hedersvåld Rega Svensson jobbar aktivt med kvinnor som känner sig hotade eller som ser en risk att bli drabbade av hedersvåld. Hur kan vi hjälpa den som är i riskzonen? Sensus Medborgarhuset kl 8.30-10.00. 80 kr. 23 okt Kvinnor, män och alla vi andra En underhållande föreläsning om hur normer och värderingar hindrar oss från att tänka logiskt. Claes Schmidt, marknadschef på nöjes- och konferensanläggningen Slagthuset i Malmö, blev känd som Sara Lund, när han ”kom ut” som transvestit. Sensus Medborgarhuset kl 18.00-20.00. 80 kr. OBS: begränsat antal platser - föranmälan 08-615 57 00 25 okt Kvinnor i Afghanistan Jenny Anderberg, chef för Sverigeenheten på Svenska Afghanistankommittén berättar om sina erfarenheter. Sensus Medborgarhuset kl 18.00-19.30. 80 kr. 6 nov Den muslimske mannen Samtal om religion, kultur och identitet med fokus på svenska män med muslimsk bakgrund. Nima Daryamadj, krönikör och medlem i ”Centralrådet för ex-muslimer i Skandinavien”, Ali Fegan, journalist och manusförfattare, Alan Ali, projektledare för Sharaf hjältar. Samtalsledare: Nadja Jebril, journalist. I samarbete med RFSU. Sensus Medborgarhuset kl 18.00-20.00. 80 kr 7 nov Frukostseminarium: Samverkan mot trafficking - Myndigheters samverkan Patrik Cederlöf, socialtjänstförvaltningen i Stockholm stad, prostitutionsenheten. Sensus Medborgarhuset kl 8.30-10.00. 80 kr. 8 nov Kvinnor i Colombia Unga volontärer och svenska fackliga organisationer berättar om arbetet med freds- och konfliktlösning med inriktning på kvinnors situation i Colombia. Sensus Medborgarhuset kl 18.00-19.30. 80 kr. 20 nov Frukostseminarium: Anhörig till person med psykisk sjukdom Hur får man som anhörig kunskap om sjukdomen och hur får anhöriga stöd? Föreläsare: Jessika Westin, ansvarig för webbplatsen www.borderline.nu Sensus Medborgarhuset kl 8.30-10.00. 80 kr. 29 nov Kvinnor i fredsprocessen Maj-Britt Theorin, EU-parlamentariker, berättar om arbetet med att förverkliga FNs resolution 1325. Sensus Medborgarhuset kl 18.00-19.30. 80 kr. 5 dec Frukostseminarium: Samverkan mot trafficking - hur fungerar samordningen? Sven-Gunnar Lidén, pastor Södermalms Babtistförsamling och Yvonne Jadeberg, Södermalms Babtistförsamling. Sensus Medborgarhuset kl 8.30-10.00. 80 kr. 6 dec Kvinnor i Colombia Leonora Castaño, organisationen Anmusic (Asociación nacional de Mujeres campesinas), berättar om sitt utbildningsarbete för kvinnor på Colomobias landsbygd. Sensus Medborgarhuset kl 18.00-19.30. 80 kr. Vänliga hälsningar Anna Fock ___________________ Koordinator Kommunikation Sensus studieförbund Medborgarhuset, Medborgarplatsen 4 Box 4401 102 68 Stockholm Telefon: 08-615 57 86 Mobil: 0704-62 49 09 Växel: 08-615 57 00 Fax: 08-615 57 10 Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, kurser, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor och mångfald. www.sensus.se