Fotbollsess ny distriktschef i Sensus Mellansverige

Sven Dahlkvist, mer känd som ”Dala”, tillträder den 1/12 2004 tjänsten som distriktschef för Sensus studieförbund, distrikt Mellansverige. Detta innebär att Sven Dahlkvist kommer att arbeta i ett distrikt som sträcker sig från Södertälje i öster till norska gränsen i väster, och som har en personalstyrka på ca 45 personer. Distriktets förra chef, Marie Kilhed, lämnade organisationen inför höstterminen för att anta utmaningen som rektor på Sigtuna folkhögskola. Dahlkvist kommer in i organisationen i ett spännande och utmanande skede. Sensus har under hösten gått samman med f d TBV (Tjänstemännens Bildningsverksamhet) under namnet Sensus studieförbund. Ett studieförbund med livsfrågor och mångfald på agendan har gått samman med ett studieförbund med fackliga rötter. Tillsammans får man större bredd, kompletterar varandra och blir nästan dubbelt så stora. Det blir således en helt ny organisation som den nye distriktschefen kommer att vara med om att forma. Sven Dahlkvist, kanske mest känd för sina insatser i fotbollsvärlden, började sin fotbollskarriär i AIK, där han stannade i 13 år. Under denna tid spelade han även i landslaget. Efter detta kom han till ÖSK (Örebro Sportklubb). I ÖSK spelade han under några år, samtidigt som han utbildades av och arbetade inom Sparbanken. Därefter följde ett antal år som klubbdirektör och coach i föreningen. Som föreläsare har han talat kring teman som Ledaren och laget och Att bygga ett vinnande lag. Sven Dahlkvist är ekonom, utbildad vid Stockholms universitet. Han har arbetat på Folksam i Stockholm, Örebro Sparbank, varit klubbdirektör för Örebro Sportklubb (1991-99) och projektledare för Eskilstuna FotbollsAkademi. Närmast kommer han från bemanningsföretaget Manpower. - Det ska vara roligt att spela fotboll på alla nivåer, säger Dala. En anda som Mona Bäckbro, ordförande i distriktsstyrelsen för Sensus Mellansverige, hoppas går att föra över på den folkrörelse som även folkbildningen är. I distriktet ser man fram emot att tillsammans med sin nye chef utveckla verksamheten och nå ut till nya målgrupper. - Utveckling handlar inte bara om 90 minuter på en fotbollsplan eller åtta timmar på jobbet. Det är viktigt att markera en helhetssyn, säger Dahlkvist. Sensus studieförbund erbjuder studiecirklar, kurser och kulturupplevelser med livsfrågor och mångfald i centrum. Den spänner över många områden från rockmusik, körer och teater till ledarutveckling, samtalsgrupper och mångfaldens Sverige. Kontaktperson: Annika Söderman tel 019-192335 eller 0709-647297 e-post: annika.soderman@sensus.se