Fredrik Hedlund ny förbundsrektor i Sensus studieförbund. Fotograf Torsten Sundberg.

Fredrik Hedlund ny förbundsrektor i Sensus studieförbund

En enig förbundsstyrelse har utsett Fredrik Hedlund till ny förbundsrektor i Sensus studieförbund.

Närmast kommer Fredrik Hedlund från rollen som tf förbundsrektor och nationell samordnare på riksförbundet. Fredrik är utbildad teolog och pedagog och har arbetat i ledande befattningar inom Sensus sedan 2012. Under sin tid på Sensus har han varit med, drivit och genomfört flera större utvecklingsarbeten för att utveckla relationer, organisering, medarbetarskap, ledarskap och verksamhet.

- Det är med stor glädje och ödmjukhet som jag har tackat ja till att bli förbundsrektor. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med medarbetare, medlemsorganisationer, samarbetsparters, ledare och deltagare fortsätta det viktiga arbete som pågår. Det är genom våra relationer vi blir till som studieförbund och kan bidra till folkbildningen, som i grunden handlar om varje människas rätt att lära och utvecklas, säger Fredrik Hedlund.

Kerstin Kyhlberg Engvall, förbundsordförande på Sensus, gläds över rekryteringen av Fredrik Hedlund:

- Vi är glada över att välkomna Fredrik Hedlund som förbundsrektor. Vi får en driven förbundsrektor med starka värderingar, djupa rötter i folkbildningen och med nära relationer till Sensus medlemsorganisationer. Efter en omsorgsfull rekryteringsprocess med många kvalificerade sökande var det slutgiltiga beslutet enkelt och jag känner mig väldigt glad över att Fredrik tackat ja till att bli Sensus nya förbundsrektor. Styrelsen känner sig mycket trygg i att Fredrik är rätt person för att säkerställa att Sensus fortsätter sin spännande utvecklingsresa tillsammans med medlemsorganisationer och samarbetsparter, på så vis kan vi stärka folkbildningens roll i Sverige, säger Kerstin Kyhlberg Engvall.

Fredrik tillträder tjänsten som förbundsrektor den 1 januari och efterträder Ann-Katrin Persson.

För mer information kontakta:
Kerstin Kyhlberg Engvall, styrelseordförande, Sensus studieförbund
Tel 070-311 85 50, kerstin.kyhlberg.engvall@sensus.se

Fredrik Hedlund, förbundsrektor, Sensus studieförbund
Tel 070-619 17 78, fredrik.hedlund@sensus.se

Katarina Arborelius, Hemvistledare HR & Kommunikation
Tel 070-462 49 88, katarina.arborelius@sensus.se

Om Sensus
Sensus studieförbund skapar och finns med där mötesplatser för bildning och kultur utvecklas. Det gör vi tillsammans med medlemsorganisationer, samarbetsparter och deltagare. Vi lyfter fram relationer, rättigheter, hållbarhet och livsfrågor. Allt vi gör är folkbildning.

Sensus har cirka 350 anställda, mer än 12 000 cirkelledare, ett 50-tal lokalkontor och består av sex regioner samt ett riksförbund.