Ge mig en ledtråd – en vandringsutställning om livet

Ge mig en ledtråd – en vandringsutställning om livet

Sensus Skåne-Blekinge bjuder in till vernissage.

Vandringsutställningen Ge mig en ledtråd består av 20 enlinjesteckningar av Lena Viredius. Med humor, enkelhet och värme belyser Viredius angelägna frågor om livet. Tavlornas ordningsföljd skapar en ”livsväg”. En liten tanke på varje tavla inbjuder till eftertanke och samtal. Med sin konst vill Viredius gestalta det som finns bakom fasaderna, det sköra och ömtåliga. Frågan om vad det innebär att vara människa inspirerar henne.

-  Jag är intresserad av de stunder då vi släpper våra föreställningar om hur allt ska vara. Jag vill vara en gränsöverskridande konstnär och vandrar mellan olika skapande uttryck inom teater, musik, text och måleri.

Utställningen är mobil och kan hyras av församlingar. Sensus studieförbund, anordnare av utställningen, vill erbjuda församlingar en möjlighet att på ett enkelt sätt belysa livsfrågor med hjälp av konst i kyrkorummet eller i församlingshemmet. Nadja Eriksson, verksamhetsutvecklare på Sensus, hoppas att utställningen skall locka både ungdomar och vuxna.

-  Utställningen är både enkel och innehåller ett djup. Även den mindre vane kontutställningsbesökaren kan ta till sig Lenas konst, säger Nadja Eriksson.

Lena Viredius är född 1953 i Stockholm. Sedan 1996 driver hon, tillsammans med keramikern Thomas Alexanderson, Ateljé Brännorna på Österlen.

Vernissage äger rum på Domkyrkoforum i Lund den 2 februari kl. 11.00–15.00.
Utställningen pågår t.o.m. den 10 februari.

För mer information:
Nadja Eriksson