Järnviljan – en musikteater om de mäktiga släkterna i Moheda socken

Järnviljan – en musikteater om de mäktiga släkterna i Moheda socken

Regissören Sven Velander gjorde en kartläggning av släkterna på sin farmors sida och hamnade i Moheda socken och de mäktiga och betydelsefulla släkterna Humble och Korne. Tillsammans med Eva Fodor Velander föddes idén att väcka dessa familjer till liv och gestalta dem och deras öden i en föreställning. Järnviljan handlar om de ständigt aktuella ämnena pengar, makt och avund i 1600-talets Småland.

Eftersom Sven spelat och skrivit musik i 30 år så tänkte de att en musikteater kunde vara intressant. ”Vi fick vi hjälp av Musik i Syd och riksspelmannen Eva Blomquist Bjärnborg att klä om musiken i en dräkt som ger en känsla av 1600-tal.” berättar Sven

”Eftersom vi varken hade teaterkunskaper eller ensemble vände vi oss till Sensus studieförbund som hjälpte oss att söka pengar.” berättar Sven. ”Idag ser vi resultatet av ett renodlat folkbildningsprojekt med amatörer i alla roller.”

Eva och Sven driver tillsammans Anoteket, en kulturverksamhet med författarrum och musikverkstad. ”Tanken är att vara en kulturbärare med fokus på livskvalitet genom att odla våra intressen inom skrivande, musik och folkliv.”, säger Eva.

Järnviljan handlar om de ständigt aktuella ämnena pengar, makt och avund i 1600-talets Småland. Den visar människans svaghet för världsliga ting.

Den 25 maj är det premiär på Kvenneberga Bygdegård i Sköldsta. Föreställningen är kostnadsfri med biljetter måste förbeställas.

Mer information om premiären hittar du på www.anoteket.se/projekt/musikteater/premiar

Kontakt

Charlotte Strömberg Eliasson, tel. 0702- 75 92 10, charlotte.stromberg.eliasson@sensus.se

Sensus studieförbund skapar och finns med där mötesplatser för bildning och kultur utvecklas. Det gör vi tillsammans med medlemsorganisationer, samarbetsparter och deltagare. Vi lyfter fram relationer, rättigheter, hållbarhet och livsfrågor. Allt vi gör är folkbildning.

Presskontakt Kommunikatör Sensus riksförbund 072-1457133
Kristina Kroona

Presskontakt Kommunikatör | Riksförbundet och region Västra Sverige 072-146 73 37

Pernilla Zirn