Jenny Jansson blir ny generalsekreterare på MR-fonden

Jenny Jansson blir ny generalsekreterare på MR-fonden

Tisdagen den 1 mars tillträdde Jenny Jansson som generalsekreterare på Fonden för mänskliga rättigheter (MR-fonden). Hon kommer närmast från Fryshuset där hon arbetat som verksamhetsansvarig för United Sisters.

Fonden för mänskliga rättigheter (MR-fonden) är en religiöst och politiskt obunden organisation som startade 1991 och som arbetar för mänskliga rättigheter både internationellt och i Sverige. Dess huvudman är Sensus studieförbund.

Jenny Jansson är statsvetare med internationell inriktning och har tidigare arbetat med demokratifrågor och ungdomspolitik på Regeringskansliet och utvecklingssamarbeten på Centrum för internationellt ungdomsutbyte.

–  Jag tycker MR-fondens inriktning med internationella projekt samtidigt som man arbetar i Sverige med att öka kunskapen om mänskliga rättigheter är spännande, säger Jenny Jansson.

Fonden för mänskliga rättigheter har sedan några månader även en ny ordförande. Peter Weiderud, som bland annat är förbundsordförande för Sveriges kristna socialdemokrater, tog över ordförandeposten hösten 2010.

–  Jag ser fram emot att utveckla de sidor MR-fonden är bra på och har ett gott rykte inom, säger Jenny Jansson. Då tänker jag bland annat på arbetet med att tydliggöra rättighetsperspektivets innebörd och praktiska betydelse för en positiv samhällsutveckling.

MR-fonden har sitt kontor i Sensus lokaler på Klara södra kyrkogata i Stockholm och de två organisationerna har ett tätt samarbete kring frågor om mänskliga rättigheter. Under 2010 resulterade samarbetet bland annat i boken Människorätt- Grundbok om Mänskliga rättigheter som kom ut på Premiss förlag.

–  Det känns lite som en nystart för MR-fonden i och med att både ordförande och generalsekreterare är relativt nya på sina poster. Sensus ser fram emot ett ännu tätare samarbete med MR-fonden, säger Sensus verksamhetschef Eduardo Gran Villanueva-Contreras.

MR- Fonden kommer att satsa på att bli en ännu starkare aktör för utbildning om mänskliga rättigheter inom Sverige, och specifikt i frågor som rör ekonomiska och sociala rättigheter. Det internationella utvecklingssamarbetet kommer att fortgå, med ett starkare fokus på att stärka kvinnors och hbt-personers rättigheter, liksom för att lyfta arbetet som bedrivs inom de regionala människorättsorganen i Latinamerika, Afrika och Asien.

För mer information kontakta Jenny Jansson, generalsekreterare på Fonden för mänskliga rättigheter, 0705-58 68 97 eller Eduardo Gran Villanueva-Contreras, verksamhetschef på Sensus studieförbund, 070-546 80 50.