Kristna hbtq-personer samlas under Kristi himmelsfärdshelgen för sin årliga European Forum-konferens.

Under sex dagar, Kristi himmelsfärdshelgen 3-8 maj 2016, samlas cirka 150 personer från omkring 20 europeiska länder till kristen hbtq-konferens. Det är European Forum of LGBT Christian Groups som samlar sina medlemsorganisationer för sin årliga konferens.

I år står Riksförbundet EKHO - ekumeniska grupperna för kristna hbtq-personer, EKHO Göteborg och Sensus studieförbund tillsammans med European Forum värd för konferensen med temat ”Richness in Diversity”.

- Det är glädjen över mångfalden som ska stå i centrum när vi nu återigen samlas i Sverige för konferens. Som kristen hbtq-organisation vill vi dela med oss och inspirera andra som lever i sammanhang som inte kommit lika långt i att acceptera mångfalden, säger Erik Andersson, förbundsordförande för Riksförbundet EKHO.

Under konferensen kommer det att hållas workshops, seminarier, föreläsningar, gemenskapsevenemang över en rad olika ämnen som ekumenik, ungas roll, kampen för inkludering, sexualitet, identitet, regnbågsfamiljer, relationen till kyrkor och samfund och mycket mer.

- Det har varit viktigt för oss att jobba med bredd i programmet. För den som deltagit tidigare år kommer det att finnas igenkänning men också det som är nytt. De första dagarna sker förkonferens i mindre grupper för att kunna samtala om det som är speciellt för just mig utifrån religiös tillhörighet, sexualitet, identitet eller könsidentitet och sedan samlas vi alla för att dela erfarenheter, likheter och olikheter med varandra, säger Erik Andersson.

I ett Europa där gränser och murar blir allt viktigare för att hålla isär människor vill vi visa på att all kamp för mångfald och inkludering hör samman. Vi är alla del av mångfaldens rikedom och i det måste vi acceptera varandra och hela tiden jobba mot all form av diskriminering och förtryck.

Mediakontakter:

Riksförbundet EKHO – 0046 (0) 768856379 - erik@ekho.se
European Forum of LGBT Christian Groups - linda@ekho.se

Sensus studieförbund skapar och finns med där mötesplatser för bildning och kultur utvecklas. Det gör vi tillsammans med medlemsorganisationer, samarbetsparter och deltagare. Vi lyfter fram relationer, rättigheter, hållbarhet och livsfrågor. Allt vi gör är folkbildning.

Pernilla Zirn

Presskontakt Kommunikatör 0728532597