Låt tusen stjärnor lysa – en upplevelsekväll där kulturer möts

Mode, musik, dans, mat och smycken från den arabiska och svenska kulturen möts den 21 december klockan 18-22 på Vattentorget 1 i Växjö. Då arrangeras nämligen en upplevelsekväll för alla som vill göra ett avbrott från julstressen.

- Det blir ett häftigt möte, inte minst när det gäller musikupplevelsen under kvällen, säger Britta Lindberg, verksamhetsutvecklare på Sensus. Då möts nämligen traditionell orientalisk musik och en klassisk stråkkvartett från Smålandsoperan i en live-konsert.

Upplevelsekvällen är inspirerad av den orientaliska sagan Tusen och en natt. Många nationaliteter, människoöden och talanger flätas samman denna kväll. Här möts starka personligheter med drömmar och mål i livet: musikerna, modellerna som dansar och agerar, och entreprenörerna som står bakom kläder och smycken.

- Det kommer att vara en magisk stämning som visar på det häftiga samhälle vi lever i, fortsätter Britta Lindberg. Det är ett exempel på hur kulturer kan blandas och bidra till att vi får en ökad förståelse för varandra och att vi blir ett starkt samhälle när vi möts.

Mode, dans, buffé och mässa
Under kvällen visas kläder från Sverige och arabvärlden. Det serveras en buffé som är inspirerad av det libanesiska köket. Den som har julklappar kvar att fixa har här möjlighet att hitta de sista paketen. Det kommer nämligen att finnas smycken, kläder och sjalar från bland annat Ikramini, samt biljetter till Smålandsoperans uppsättning av Trollflöjten till försäljning.

Kvällen arrangeras av Ikramini, Geparden produktion, Smålandsoperan, Abbigliamento creativo och Sensus studieförbund.

Del i Sensus satsning Delaktighet
Alla är vi lika under stjärnorna. Det tar Sensus fasta på med en ny satsning som går under namnet Delaktighet. Satsningen görs för att våra invandrade kommuninvånare ska bli mer delaktiga i vårt samhälle och få ett rikare vardagsliv. Upplevelsekvällen är en del i satsningen, men Sensus erbjuder även cirklar i data, svensk grammatik, Familjeverkstan, samtal på svenska och Valet 2014 för målgruppen.

Kontaktpersoner
Britta Lindberg, verksamhetsutvecklare Sensus studieförbund region Småland Öland
Tel: 0470-70 73 04, e-post: britta.lindberg@sensus.se

Maha Ibrahim, verksamhetsutvecklare Sensus studieförbund region Småland Öland
Tel: 0470-70 73 09, e-post: maha.ibrahim@sensus.se

Datum, plats och tid
Lördag 21 december klockan 18-22
Vattentorget 1 i Växjö

18-18.45 Buffé
19-19.30 Presentation och överraskning
19.30-20.30 Teater och modevisning
20.30-22 Mässa

Kort om sagosamlingen Tusen och en natt

• Tusen och en natt är en samling sagor från länderna kring Sidenvägen.
  • Sagosamlingen kan spåras tillbaka till 900-talet och nådde Europa under tidigt 1700-tal.
  • Aladdin, Anden i flaskan och Ali Baba och de 40 rövarna är kända sagor ur samlingen.
  • Flera av berättelserna har filmatiserats, både som animerade filmer och som spelfilmer.