Luleå för alla, där tolerans och inkludering är en självklarhet

Nu har förstudien, världen finns i Norrbotten, startats av Sensus studieförbund Norra Norrland i samarbete med Norrbottens islamiska center (NIC). Förstudien är finansierad av ungdomsstyrelsen och ska mäta attityder gentemot islam och det planerade moskébygget och kartlägga tidigare forskning samt behoven hos de muslimska grupperna i länet.

-         Den här förstudien är väldigt viktig för att lyckas med att arbeta långsiktigt mot intolerans och rasism i länet. Planerna att bygga en moské i Luleå är positiva och vi vill underlätta det arbetet genom förstudien. Vi vet av erfarenhet från andra platser att rasism och intolerans brukar öka i samband med moskébyggen och vill därför arbeta förebyggande och kartlägga erfarenheter. Är man intresserad av projektet eller de frågor vi arbetar med är man välkommen att höra av sig. Vi vill jobba brett och inkluderade med olika grupper och resurser säger Anna Waara projektledare på Sensus studieförbund.

Förstudien beräknas pågå under sex månader och förhoppningen är att det ska mynna ut i ett längre projekt som ska vara baserat på erfarenheter och kunskap som förvärvas under förstudietiden. Målet är att vara med och bygga ett Luleå för alla, där tolerans och inkludering är en självklarhet.

-         För oss på Sensus är frågor om mångfald och allas lika värde centrala. Förstudien är ett sätt att arbeta praktiskt med dessa frågor. Norrbotten är i ett expansivt läge och har chans att profilera sig med Europas nordligaste byggda moské och vara ett föredöme i förebyggande av intolerans och rasism, det känns väldigt roligt och viktigt säger Ylva Löwenborg regionchef för Sensus studieförbund Norra Norrland.

För mer information besök vår presskonferens måndag 4/6 klockan 10.30 i Sensus lokaler på Sandviksgatan 35.

Kontakt: Anna Waara anna.waara@sensus.se tel: 070-3319986