Makt, muslimer och representation första ämnet ut i seminarieserie

Makt, muslimer och representation första ämnet ut i seminarieserie

Rättighetscentrum Västerbotten, Sensus studieförbund startar igång hösten med en seminarieserie i fem delar i Skellefteå – ”Att Göra Lika Men På Olika Sätt”.  Den 23 oktober är det första seminarietillfället som har fokus på muslimer, dess makt och representation i Västerbotten och i Sverige. Seminariet genomförs i samverkan med Region Västerbotten, Campus Skellefteå och MR-dagarna.

Det blir en eftermiddag med föreläsning och panelsamtal. Tanken är att skapa möjlighet till utökad dialog, lyfta olika perspektiv och bidra till kunskapsutveckling kring islamofobi och vilka uttryck den tar sig i Västerbotten idag. I seminariet medverkar Omar Mustafa, ordförande i Islamiska Förbundet samt Rashid Musa, debattör och projektledare för MR-projektet ”Krafttag för mänskliga rättigheter” på Ibn Rushd studieförbund.  Förutom dem medverkar representanter från Islamskt Kulturcenter i Skellefteå och Skellefteå Kommun. Anna Waara, på Sensus studieförbund, modererar panelsamtalet som är tänkt att fördjupa diskussionen och skapa reflektion kring gruppen muslimers livssituation i Västerbotten.

-Det här blir ett tillfälle för oss att lyfta viktiga och angelägna frågor kring  islamofobi i Västerbotten. Framförallt är det en möjlighet för oss att sätta fokus på vad vi alla kan göra för att motverka den diskriminering som målgruppen muslimer utsätts för idag. Diskriminering är ett av våra allra största samhällsproblem säger Anna Waara som är verksamhetsutvecklare på Sensus men också själv muslim och aktiv som antirasistisk debattör.

Rättighetscentrum Västerbotten är en antidiskrimineringsbyrå  vars uppgift är att på olika sätt motverka och förebygga diskriminering i samhället genom erbjuda information och utbildning , men också  genom att väcka opinion och diskussion.  Centret stöttar också individer som blivit utsatta för diskriminering.

- Om en person anser sig blivit diskriminerad kan denne ta kontakt med oss och vi kan hjälpa till och utreda om det personen upplevt varit diskriminering enligt lag.  Om det visar sig vara diskriminering kan vi lyfta ärendet till Diskrimineringsombudsmannen eller se om vi kan hjälpa till att lösa ärendet lokalt säger Jenny Saba Persson, verksamhetsutvecklare på Rättighetscentrum Västerbotten.

- Religion är en av de lagstadgade diskrimineringsgrunderna och just nu blir många religiöst utövande muslimer, sett ur ett diskrimineringsperspektiv,  frekvent och på olika sätt utsatt  för negativ särbehandling. Med anledning av den senaste tidens uppmärksammade händelser med fysiska och verbala påhopp mot muslimer och den reaktion som uppstod i och med #hijabupproret känns det än mer angeläget och viktigt att sätta fokus på dessa frågor säger Jenny.

De fem seminarierna som arrangeras under hösten och våren kommer att förutom islamofobi, lyfta och behandla teman såsom kulturell makt och vithetsnormer, HBTQ – rättigheter, romers rättigheter i Sverige och hur vi kan jobba för att inkludera  underrepresenterade målgrupper i samhället.