Malmös nya Friskhus tar hand om både kropp och själ

Hösten 2006 öppnar Sensus ett friskhus i Malmö. Sensus Friskhus ska erbjuda förebyggande hälsovård till företag och enskilda. Massage, personlig coachning och samtalsterapi kombineras med utbildningar i arbetsmiljö, ledarskap och personlig utveckling. Friskhuset kommer att drivas som ett bolag. Sensus studieförbund kommer att ha hand om utbildningarna och behandlingarna står enskilda leverantörer för. Verksamheten samlas i ett friskhus i centrala Malmö. – Friskhuset eftersträvar en balans mellan aktiviteter, lärande och vila. Affärsidén är att erbjuda hälsa för kroppen, gym för själen och balans i livet, säger Mats Bernerstedt, förbundsrektor på Sensus studieförbund. Idén har utformats av Sensus studieförbund och Agura AB, ett bolag som ägs av Malmö kyrkliga samfällighet. Chef för Sensus Friskhus i Malmö blir Maria Wiener, Bunkeflostrand. Maria Wiener har tidigare bl a varit marknadschef inom Praktikertjänsts Region Syd. Hans Ohlsson, Tyresö, har anlitats som verksamhetsutvecklare med huvuduppgift att sprida konceptet till andra orter. Hans Ohlsson har tidigare varit bl a affärsansvarig inom TeliaSonera och är även engagerad som förtroendevald inom Friskis & Svettis. Sensus Friskhus i Malmö beräknas öppna hösten 2006. Målet för friskhusets verksamhet är en sund själ i en sund kropp. Utgångspunkten är en helhetssyn på människan. – Det här ska bli en mötesplats med behandlingar, utbildningar och möjlighet till personlig utveckling, säger Mats Bernerstedt. Till verksamheten knyts ett etiskt råd med bl a Lennart Koskinen, biskop i Visby stift, och Jan-Erik Boström, administrativ chef och regionchef vid Svenskt Näringsliv. För mer information kontakta: Inger Harlevi, styrelsen för Sensus Friskhus AB och ledamot i Sensus förbundsstyrelse, 070-521 12 60. Mats Bernerstedt, styrelsen för Sensus Friskhus AB och förbundsrektor för Sensus studieförbund, 08-727 17 63. Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, kurser, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor och mångfald. www.sensus.se Angelika Sandahl, informatör, Sensus studieförbund, 08-727 17 55