Mitt ibland oss - konferens om sexuella övergrepp på barn

Den 27 september invigs konferensen ”Mitt ibland oss, om sexuella övergrepp på barn. Ditt och Mitt ansvar” av biskop Esbjörn Hagberg och landshövding Eva Eriksson. Sexhundra personer har redan anmält sig till heldagskonferensen som äger rum på CCC i Karlstad. Arrangörer är Karlstad stift, Brottsofferjouren Karlstad, Sensus studieförbund och Alla Kvinnors Hus. De hoppas på en intressant heldag med diskussioner och föredrag. Syftet är att besökarna, som består av anställda och frivilliga inom skola, kyrka, barnavårdscentraler och fritidsgårdar, ska få redskap att bättre känna igen ett utsatt barn samt veta hur man ska agera om man får reda på att ett barn är utsatt för sexuellt våld. Deltagarna får bland annat möta Jennie Nordin som har arbetat med frågan om sexuella övergrepp på barn sedan 1996 för Svenska kyrkan och Ulrika Olson. Ulrika Olson utsattes från att hon var liten flicka till tidiga tonår för sexuella övergrepp av sin far. Han dömdes till fyra och ett halvt års fängelse sedan Ulrika polisanmält honom vid tjugo års ålder. ­ Med mitt bagage och min erfarenhet vill jag öka kunskapen om övergrepp på barn. Jag vill lyfta upp problematiken så att andra vågar se att det förekommer och förstås hindra pågående övergrepp från att fortsätta, säger Ulrika Olson. Ulrika gav år 2003 ut en bok tillsammans med Anna Lytsy om sin barndom, rättegången och de år av destruktivt sex- och spritmissbruk som följde efter att minnena om faderns övergrepp gjorde sig påminda. Boken heter Den tusende gången. Det finns möjlighet att intervjua Ulrika Olson under seminariet. För intervju med Ulrika Olsonkontakta Angelika Sandahl Sensus studieförbund 08-727 17 55 e-post angelika.sandahl@sensus.se För frågor om seminariet kontakta Kerstin Zaring Brottsofferjouren Karlstad 054-18 28 88 Lisa Dalgren Renman Sensus studieförbund 070-422 48 22 Katarina Claesson Karlstad stift 054-17 24 22