Muslimsk Fredsagent till USA

Lördagen den 2 februari åker en av Sveriges muslimska Fredsagenter på en tre veckors studieresa till USA. Nejat Jaffer är inbjuden av USA för att delta i ett program för unga muslimska ledare. Nejat som pluggar miljö och ekologi på Stockholms universitet är en av 22 ungdomar från hela Europa som kommer att få ta del av ett ambitiöst program i USA. – Jag ser fram emot att få träffa andra muslimska ungdomar både i gruppen och i USA och diskutera hur de har löst de svårigheter och utmaningar som de stött på som muslimer i Europa och USA, säger Nejat. Nejat är sedan i somras en av Sverige 25 utbildade muslimska Fredsagenter. Hon är djupt engagerad i freds- och ungdomsfrågor och ser som sin uppgift att förmedla insikten till alla svenskar om att hon är svensk och muslim och stolt över det och att det svenska samhället ska se det som en tillgång att man kan vara svensk på olika sätt. Studieförbunden Sensus och Ibn Rushd driver projektet Sveriges muslimska Fredsagenter med stöd av bland andra Allmänna arvsfonden. Under 2008 kommer ytterligare 75 ungdomar att utbildas för att ingå i nätverket som vill öka kunskapen om islamisk fredskultur bland alla svenskar. De muslimska Fredsagenterna är svenska muslimer i åldrarna 16-25 år med goda kunskaper om islam, det svenska samhället och fredsrörelser. De informerar om islamisk fredskultur i föreningar, på skolor, företag eller ideella organisationer. – Uppfattningen om islam som en fredlig religion är nästan obefintlig i västvärlden. Vi vill vara med och utveckla en islamisk fredskultur, säger Yasin Ahmed projektledare på Sensus studieförbund. Nejat var en av de första som anmälde sig och ville utbilda sig till fredsagent. Nu tycker vi att det är jättekul at hon får möjlighet att åka till USA som stipendiat och att hon valts ut bland alla Europas unga muslimska ledare. Kontakta gärna Nejat Jaffer på 073-727 40 91, nejat@fredsagenterna.se Vill ni veta mer om Sveriges muslimska Fredsagenter kontakta Yasin Ahmed, 0730-68 88 40, yasin.ahmed@sensus.se Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, kurser, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor och mångfald. www.sensus.se