Nu lanseras Climatus Rabiatus, klimatspelet på nätet

Vilken klimattyp är du? Hur medveten är du om att dina val påverkar vår miljö och att du kan göra skillnad?  Torsdag den 29 mars, släpps Climatus Rabiatus ett spel på nätet där deltagaren kan lära sig mer om klimatutvecklingen i världen. Sensus och Svenska Kyrkans Unga lanserar spelet som en del av utbildningssatsningen Världens kurs.

Spelet är byggt utifrån en tidslinje, man kan röra sig bakåt eller framåt i tiden. Genom ett litet test får du reda på vilken klimatkaraktär du är, med den tar du dig sedan bakåt och framåt i tiden. Klickar man sig bakåt får man veta mer om viktiga händelser i historien som påverkat klimatet på ett eller annat sätt. Går man framåt i tiden ställs man inför olika scenarier och får göra olika val som får olika konsekvenser för klimatet och för utvecklingen. Vilka val som görs påverkar både karaktärens vidare möjligheter och omvärldens utveckling.

Världens kurs tar sin utgångspunkt i Svenska kyrkans internationella arbete och är ett studiematerialskoncept för ungdomar och vuxna. Climatus Rabiatus vänder sig främst till åldern 14-20 år.

- Syftet med Climatus Rabiatus är att öka intresset och medvetenheten om klimat och global rättvisa. EUs roll i klimatarbetet lyfts särskilt. Det hela är gjort med humor, säger Gudrun Norrfjärd, projektledare på Sensus för Världens kurs. En målsättning är att bidra till att fler får kunskap om att klimatfrågan berör oss alla. Genom en ökad medvetenhet om hur klimat och utveckling hänger samman med min vardag ökar möjligheten att göra en aktiv och positiv förändring.

Klockan 17.00 den 29 mars testar en handplockad grupp ur målgruppen spelet i Sensus Möte, Klara södra kyrkogata 1, i Stockholm, vån 9. Journalister är välkomna till Sensus Möte vid detta tillfälle. Meddela gärna om du kommer.

Climatus Rabiatus hittar du via www.varldenskurs.se från och med torsdag 29 mars.

För mer information kontakta Gudrun Norrfjärd projektledare på Sensus, 08-406 16 06 eller gudrun.norrfjärd@sensus.se