Nu tar vi plats på scen!

Nu tar vi plats på scen!

2010 är utlyst som tillgänglighetsår. För Sensus är tillgänglighet ett viktigt demokratiarbete, inte minst när det gäller kultur och folkbildning. Därför blir det något speciellt med årets Kulturkalas som drar igång tisdagen den 10 augusti. Artister med funktionsnedsättningar tar plats på scen och uppträder inför Göteborgspubliken. Det blir dans, musik, poetisk rap, mediacirkus och Galamantaattacker. Några är kända från tv – kom och se!

Sensus presenterar stolt grupperna som uppträder:

• Enheten som med sina mäktiga beats och pricksäkra poesi förmedlar en vision om en bättre värld, en värld utan orättvisor och särbehandling.
  • Glada Hudikteatern, kanske är mest känd för sitt framträdande på Allsång på Skansen -09 med föreställningen Elvis. Gruppen består av intellektuellt funktionshindrade.
  • Grunden Media arbetar med film, radio, tv och tidningar och presenterar föreställningen Mediacirkus, bestående av levande bilder, sång och musik.
  • Häggarna bjuder på sitt musikprogram ”Vi klarar oss själva”, där de på ett öppet sätt berättar om sina funktionsnedsättningar.
  • Kulturlabbet arbetar med ord, bild och scen, och kommer att framföra sin högst personliga scenkonst.
  • Medis5 bjuder på utdrag ur sin föreställning Vreeswijk och bjuder på visuella, musikaliska och poetiska upplevelser för alla.
  • Share Music Swedens Galamantaensambel kommer att framföra kortare delar ur sin föreställning i Nordstan ute i folkvimlet, så kallade Galamantaattacker.

Dessutom på Barnkalaset i Trädgårdsföreningen:

• Teckensång presenterar sånger på teckenspråk med Kerstin Axelsson och Margaretha Evmark samt deras kompband.
  • Ika Nord – Kika på Ika! är en föreställning med levande musik, clownerier, dans och färgglada kostymer som även använder teckenspråk.

Sensus värnar om demokratin och mångfalden i samhället. Därför har vi bland annat kurser om mänskliga rättigheter, livsfrågor, mångfald och dialog.

Kontakt: Jörgen Bjerre, Sensus 031-708 44 90 eller 0704-81 51 90

Hela Sensus kulturkalasprogram hittar du på www.sensus.se/kulturkalas