Nya begravningsrådgivare kan forma en bransch som berör alla

Nya begravningsrådgivare kan forma en bransch som berör alla

Begravningsbranschen är inne i en spännande förändringsfas och uttrycker ett stort behov av kompetent personal över hela landet. I december startar en ny distansutbildning till Begravningsrådgivare. Utbildningen är ett resultat av samarbetet mellan begravningsbranschen och Sensus studieförbund.

Utbildningen Diplomerad Begravningsrådgivare bygger på en tidigare Yrkeshögskoleutbildning och erbjuds nu i en helt ny skepnad för att lättare kunna täcka behovet över hela Sverige.

”Vi hoppas att nya begravningsrådgivare kan vara med och forma en bransch som berör alla”, säger Ulf Lernéus, Förbundsdirektör på Sveriges Begravningsbyråers Förbund. Han är mycket positiv till det flexibla utbildningsupplägget som kombinerar nätbaserat lärande med praktik på en begravningsbyrå.

”Vi som har begravningskontor över hela Sverige ser stora fördelar med att många nya begåvningar kommer att examineras och vara intresserade av att arbeta hos oss”, säger Lena Nyblom, Konceptutvecklingschef på Fonus.

Heidi Simonsen, utbildningsansvarig på Sensus studieförbund, lyfter fram den goda statistiken från tidigare kursomgångar. ”88% av de som gick YH-utbildningen och tog examen 2018, fick jobb som Begravningsrådgivare. Nu när utbildningen är på distans kommer vi att kunna täcka branschens behov över hela Sverige.”

För mer information besök sensus.se/begravningsradgivare

Taggar

Sensus studieförbund skapar och finns med där mötesplatser för bildning och kultur utvecklas. Det gör vi tillsammans med medlemsorganisationer, samarbetsparter och deltagare. Vi lyfter fram relationer, rättigheter, hållbarhet och livsfrågor. Allt vi gör är folkbildning.

Presskontakt Kommunikatör | Riksförbundet och region Svealand 072-145 71 33
Kristina Kroona

Presskontakt Kommunikatör | Riksförbundet och region Västra Sverige 072-146 73 37

Pernilla Zirn