Nya huvudmän för Sigtuna folkhögskola 2005

Sensus studieförbund, Sigtunastiftelsen och Svenska Kyrkans Unga är nya huvudmän för Sigtuna folkhögskola från den 1 januari 2005. Svenska Kyrkans Utbildningscentrum lämnar då ifrån sig folkhögskolan. Folkbildningsrådet beslutade den 3 december att godkänna att den nybildade Föreningen Sigtuna folkhögskola, med de tre nya huvudmännen som medlemmar, får överta statsbidraget. Huvudmännen har för åtta miljoner kronor köpt en av den nedlagda konferensanläggningen Ansgarslidens fastigheter, Västergården, som tillsammans med Ledarinstitutet ska utgöra folkhögskolans lokaler. Västergårdens hotellrum blir internat för skolans elever. Sigtuna folkhögskola ska såsom tidigare ha allmän linje och konstlinje. Utbildningar till fritidsledare och församlingspedagog fortsätter, liksom Svenska kyrkans grundkurs. Nytt är en omfattande kortkursverksamhet med huvudmännen. En annan nyhet är att man på sikt ska skapa ett pedagogiskt centrum som samordnar den pedagogiska kompetensen hos handläggare, lärare och forskare knutna till Sensus, Svenska Kyrkans Unga, Sigtunastiftelsen och folkhögskolan. Folkhögskolans nya styrelse: Mats Bernerstedt, ordförande Förbundsrektor i Sensus studieförbund. 47 år, bor i Uppsala. Ämneslärarutbildning. Kyrkorådsledamot i Uppsala. Bakgrund som församlingsassistent och i redaktionen för Svensk Kyrkotidning. Maria Graner Distriktschef i Sensus distrikt Stockholm-Gotland. 31 år, bor i Stockholm. Pol mag. Tidigare generalsekreterare i Röda Korsets Ungdomsförbund och ordförande för Uppsala studentkår. Ledamot i statliga Ungdomsstyrelsen. Ulf Gustavsson Gymnasiechef 57 år, bor i Tällberg. Bakgrund som skolledare, som gymnasieinspektör med kvalitets- och utvecklingsfrågor i fokus och som VD i förlagsbranschen. Varit ledamot i Sigtunastiftelsen. Emma Hansen Handläggare för Volontär i Svenska kyrkan. 26 år, bor i Uppsala. Studier i personal- och arbetslivsfrågor. Kyrkopolitiska uppdrag i stift och samfällighet i Uppsala. Tidigare vice ordförande i Svenska Kyrkans Unga. Mia Löwheim Vik högskolelektor vid teologiska institutionen i Uppsala. 36 år, bor i Göteborg. Teol dr i religionssociologi, inriktning på media, religion och kultur. Journalist. Tidigare ordförande för Kristna Studentrörelsen. Författare till MOD-material om kön, makt och identitet. Ledamot i styrelsen för Svenska kyrkans Press AB. Erik Persson Förbundsordförande i Svenska Kyrkans Unga. 23 år, bor i Uppsala. Ingår i styrgruppen för Ideellt forum för Svenska kyrkan och i redaktionsrådet för den pedagogiska tidskriften 24:tretton. Ersättare i kyrkomötet. Peter Karlsson Sjögren Distriktschef i Sensus distrikt Uppsala-Härnösand. 44 år, bor i Skogstibble. Studier i pedagogik och juridik. Tidigare chef för enheten internationell ekonomi vid kyrkokansliet i Svenska kyrkan. Arbetat som ekonom i Life&Peace Institute, Lutherhjälpen och EFS. Utlandstjänst i Sudan och Australien. Tidigare arbetat i Kyrkans Ungdom. Kyrkorådsledamot i Skogstibble. Huvudmännen har tidigare rekryterat rektor som redan börjat sitt arbete: Marie Kilhed Folkhögskolerektor. 47 år, bor i Örebro. Teol kand, församlingspedagog. Tidigare distriktschef i Sensus studieförbund och anställningar i Svenska kyrkan i församling, i stift och på nationell nivå. Tidigare redaktör för tidskriften Aktuellt för konfirmandarbete. Har även arbetat som egen konsult och har författat en rad pedagogska material. För mer information, kontakta Mats Bernerstedt ordförande tel+mobil 08-727 17 63 e-post mats.bernerstedt@sensus.se eller Marie Kilhed tel 08-5925 8204 070-541 94 19 e-post marie.kilhed@folkbildning.net www.sigtuna.fhsk.se