Örebros nya mötesplats för unga

Den 1 oktober i år slås portarna upp för den första etappen av Örebros nya mötesplats - Tegelbruket.

Tegelbruket blir en mötesplats för människor i alla åldrar, med särskilt fokus på ungdomar och unga vuxna. Här kommer du att hitta musik, dans, idrott, bildning, café, skate, teater och annan kultur. Först ut blir musikverksamheten, med replokaler, studio och scen, som invigs redan i höst.

Tegelbruket är resultatet av ett nära samarbete mellan KFUM Örebro och Sensus studieförbund och möjliggörs genom ekonomiska bidrag från ÖrebroBostäder och Örebro kommun. Anläggningen kommer att ligga i Markbackens centrum och beräknas vara helt klar i januari 2012. - För ÖBO känns det bra att skapa attraktiva ungdomsmiljöer och samtidigt fortsätta utvecklingen av Markbacken, säger Ulf Rohlén, VD på ÖBO.

Under året har en förundersökning genomförts för att undersöka förutsättningarna för projektet. - Det har varit fantastiskt att uppleva den breda uppslutnngen, säger Sven Dahlkvist, regionchef i Sensus, tillika medlem i Tegelbrukets styrgrupp.

Ingela Fredriksson, ordförande i KFUM Örebro och även hon medlem i styrgruppen, poä¤ngterar att den bärande tanken med Tegelbruket är att verksamheten ska utvecklas i samverkan med de ungdomarna som finns där. Hon handleder också den grupp av unga som just nu är engagerade i förarbetet.

Mer information om Tegelbruket ges vid en presskonferens på måndag, 14/6, kl. 15.30 i Sensus lokaler, Hjälmarsalen, Nygatan 16 A i Örebro. Där har du möjlighet att prata med representanter från Sensus, KFUM, Örebro kommun och ÖBO samt lokala politiker.

För mer information, kontakta Sven Dahlkvist, 070-200 55 40 eller

sven.dahlkvist@sensus.se