RASISM I FOLKHEMMET – ROMERS KAMP FÖR MEDBORLIGA RÄTTIGHETER

RASISM I FOLKHEMMET – ROMERS KAMP FÖR MEDBORLIGA RÄTTIGHETER

Den 6 maj genomför Rättighetscentrum Västerbotten seminariet ”Rasism i folkhemmet – romers kamp för medborgliga rättigheter”.  Seminariet genomförs i samverkan med Region Västerbotten, Campus Skellefteå och MR-dagarna.

Då kommer journalisten och författaren Lawen Mohtadi och den romska aktivisten Rosario Ali Taikon att föreläsa och diskutera romers situation under 1900 talet och hur det ser ut idag. Dessutom blir det panelsamtal med lokala aktivister och representanter från Skellefteå Kommun.

Ämnet är högaktuellt. I slutet av mars i år presenterade Arbetsmarknadsdepartementet "Den mörka och okända historien" - en vitbok om övergrepp och kränkningar av romer och resande i Sverige under 1900-talet. Vitboken bygger på arkivmaterial, forskarrapporter och intervjuer med romer och resande och behandlar en rad olika områden där romer utsatts för övergrepp och kränkningar.

-  Det är tuff läsning som visar hur romer och resande har varit extremt utsatta för diskriminering och överprepp. Tyvärr finns det gott om stereotypa och rasistiska bilder av romer som lever kvar än idag. Vi på Rättighetscentrum ser tydligt konsekvenserna då vi möter bland annat romer i Västerbotten som blivit diskriminerade och negativt särbehandlade på olika sätt säger Jenny Saba Persson verksamhetsutvecklare på Rättighetscentrum Västerbotten.

Romer och resande har i Sverige bland annat varit utsatta för tvångssteriliseringar och diskriminerande skolsystem. De har varit förvägrade bostad och varit utestängda från den svenska arbetsmarknaden. Kampen för romers medborgliga rättigheter pågår fortfarande än idag. Sett i ett europiskt perspektiv saknar romer fortfarande grundläggande rättigheter.

Jenny säger att det vi vill göra i Skellefteå är att skapa ett samtal och diskussion om hur vi kan jobba framåt. Vi vill inte bara skapa en förståelse för den romska minoritetens situation i dag utan vi vill förändra den till det bättre!

Pernilla Zirn

Presskontakt Kommunikatör 0728532597