Releasefest för Sensus multireligiösa almanacka 2011– med kunskap kan vi bemöta varandra med respekt

När vill hinduer och judar ha ledigt från jobbet? Hur många gånger kan man fira nyår på ett år? Hur ska människor kunna behandla varandra på ett respektfullt sätt? De frågorna och några till får du svar på i Sensus multireligiösa almanackan 2011 som nu lanseras.

– Med den multireligiösa almanackan vill vi bidra till att öka kunskapen om människors olikheter och likheter i vårt samhälle idag, säger Reino Fridh, regionchef på Sensus studieförbund i Skåne-Blekinge.

Diskrimineringsombudsmannen tog under 2009 emot 830 anmälningar om diskriminering utifrån etnisk tillhörighet. Det visar att det idag finns ett stort behov av insatser som bidrar till en större ömsesidig respekt mellan olika grupper i samhället.

– Vi tror på att kunskap leder till ökad förståelse och respekt, säger Reino Fridh. Okunskap gör oss ofta osäkra i mötet med människor från annan kultur eller religion.

Samtidigt som Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder bor här många människor för vilka tro och religion spelar en viktig roll. Sensus multireligiösa almanacka presenterar de sex världsreligioner som finns i Sverige i dag. Almanackan visar när människor från olika religioner firar högtider, fest och vardag.

Lanseringen av multireligiösa almanackan uppmärksammas på många platser i landet. Det sker som en del i Sensus mångfaldsvecka under vecka 48.

I Skåne-Blekinge uppmärksammas lanseringen genom en releasefest i Malmö den 30 november. Då ges besökarna möjlighet att köpa almanackan till ett rabatterat pris, prata med Sensus mångfaldsexperter, träffa de multireligiösa guiderna, lära mer om olika religiösa föremål samt testa sina fördomar. Sensus bjuder på multireligiösa snacks och dricka.

Tid: 30 november kl. 15.00-18.00
Plats: Sensussalen, Studentgatan 2, Malmö
Pris: Gratis

Välkommen!

Söker du intervjupersoner inom Sensus mångfaldsarbete, eller exempel på hur multireligiösa almanackan används? Kontakta

Anna Thim, verksamhetsutvecklare
E-post:  anna.thim@sensus.se
Telefonnummer: 040-622 60 03 / 0768 58 86 11

Reino Fridh, regionchef
E-post: reino.fridh@sensus.se
Telefonnummer: 040-664 56 96 / 0708-96 11 41

Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor, mångfald och globala frågor. Läs mer på www.sensus.se.