Religionsfrihet - en omdiskuterad mänsklig rättighet

Religionsfrihet - en omdiskuterad mänsklig rättighet

De flesta är överens om att religionsfrihet är en självklarhet men vad betyder det att vi har religionsfrihet i vårt land? När får religionsfriheten begränsas? Är det juridiskt okej att förbjuda byggandet av minareter?  Vilken resurs är religion för det norrbottniska samhället?

Den sjätte september klockan 13.00 i festivitetssalen på Elite hotell hjälps en panel åt att reda ut dessa frågor. Den består av: Imam Ahmed Al Mofty - ordförande Sveriges Muslimska stiftelse, Hanna Gerdes - folkrättsjurist MR-fonden, Hans Stiglund - biskop Luleå Stift, Yvonne Stålnacke - kommunalråd Luleå kommun, Mattias Gardell - docent i religionshistoria samt Yasri Khan - förbundsordförande Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa.

Sensus är ett politiskt och religiöst obundet studieförbund som med anledning av det planerade bygget av ett islamiskt center på Hertsön vill sätta fokus på dessa frågor genom en temadag, Religionsfrihet – en omdiskuterad mänsklig rättighet. Temadagen avslutas med panelsamtalet.

- Det finns mycket okunskap om en moskés roll och funktion samt om islam som religion i det svenska samhället och det vill vi ändra på. Vi vet att det går att arbeta proaktivt och vill vara med och bidra till att göra Norrbotten till ledande inom mångfaldsfrämjande och antirasistiskt arbete. Genom att förbereda Norrbotten för det planerade islamiska centret på Hertsön, samtala om dessa frågor och ge möjlighet till ökad information så främjas hela det norrbottniska samhället, säger Anna Waara, projektledare på Sensus studieförbund.

För mer information samt anmälan kontakta Anna Waara, Sensus studieförbund, anna.waara@sensus.se, 070-3319986, 0920-259986