Seminarium om vihetsnormer och kulturellmakt

Rättighetscentrum Västerbotten, Sensus tipsar om;

Seminarium om vihetsnormer och kulturellmakt

Rättighetscentrum Västerbotten, Sensus studieförbund har startat igång hösten med en seminarieserie i fem delar i Skellefteå – ”Att Göra Lika Men På Olika Sätt”.  Den 5 december är det dags för det andra seminarietillfället som har fokus på vithetsnormer och kulturell makt, ” Lika barn leka bäst”. Seminariet genomförs i samverkan med Region Västerbotten, Campus Skellefteå och MR-dagarna.

Det blir en eftermiddag med föreläsning och panelsamtal. Tanken är att sätta igång ett samtal kring hur man kan jobba för att realisera och bredda representationen av icke-vita människor inom det svenska kulturlivet. Frågor som kommer att diskuteras är bland annat; Hur förhåller sig svenskt kulturutbud till den tid vi lever i- och den befolkningssammansättning som vi har?  Hur motverkar vi de stereotypiserade och exotiserande bilder som finns av icke vita människor inom kulturen? Och hur kan vi inkludera fler i samhället med kulturen som verktyg?

I seminariet medverkar bland annat Nathan Hamelberg, Fransesca Quartey, chef på Västerbottensteatern, Ola Kellgren Regionkulturchef, Region Västerbotten och Cecilia Gärding, projektledare Kulturarvsagenterna.

Rättighetscentrum Västerbotten är en antidiskrimineringsbyrå vars uppgift är att på olika sätt motverka och förebygga diskriminering i samhället genom att erbjuda information och utbildning,, men också  genom att väcka opinion och diskussion.  Centret stöttar också individer som blivit utsatta för diskriminering.

– Om en person anser sig blivit diskriminerad kan denne ta kontakt med oss och vi kan hjälpa till och utreda om det personen upplevt varit diskriminering enligt lag.  Om det visar sig vara diskriminering kan vi lyfta ärendet till Diskrimineringsombudsmannen eller se om vi kan hjälpa till att lösa ärendet lokalt säger Jenny Saba Persson, verksamhetsutvecklare på Rättighetscentrum Västerbotten.

-Vithetsnormer handlar om ett antagande om att det finns ett enda sätt att vara svensk på och att svenskhet är kopplat till en vit hudfärg. Det här är en av de normer som utesluter icke vita människor inte bara från den kulturella sfären utan också från den svenska arbetsmarknaden. Det finns flera bra och spännande exempel på hur man kan jobba med att utmana dessa normer. De som deltar på seminariet kommer att få med sig goda exempel på vad man kan göra och tänka på i sin verksamhet för att inkludera flera säger Jenny.

De fem seminarierna som arrangeras under hösten och våren kommer fortsatt att lyfta och behandla teman såsom HBTQ – rättigheter, romers rättigheter i Sverige och hur vi kan jobba för att nå underrepresenterade målgrupper i samhället.