Sensus lanserar bloggen Gud har 99 namn

Sensus lanserar bloggen Gud har 99 namn

Sveriges största multireligiösa satsning grenar nu ut sig på nätet. Sensus interaktiva utställning Gud har 99 namn startar en nyhets- och diskussionsblogg. I kölvattnet efter den senaste tidens debatt om bland annat Muhammedkarikatyrer och katolska präster har behovet av en religiöst oberoende röst blivit uppenbart.

Namnet är lånat från islam, där Guds 99 namn är ett sätt att uttrycka Guds storhet. I utställningen lyfter man fram vardag och teologi inom de sex världsreligionerna. Tanken är att bidra till ökad förståelse för olika sätt att leva, tänka och tro i dagens Sverige – på arbetsplatserna, i skolan och i samhället.

Utställningen kompletteras sedan tidigare med ”den multireligiösa resväskan” men nu vill Sensus nå ut till en vidare publik.

– Som studieförbund har Sensus ett folkbildningsuppdrag och då känns det helt naturligt att starta en blogg som kommenterar aktuella händelser och företeelser – också sådant som upplevs som svårt och kontroversiellt, säger Jan-Erik Alfredsson som är utvecklingschef för Sensus Västra Sverige.

Bloggen tar upp nyheter och diskussioner om världsreligionerna, men även om mindre religiösa rörelser och nyandlighet. Den ska kommentera och om nödvändigt, kritisera företeelser i det religiösa landskapet utifrån Sensus egen syn på religiös mångfald.

– Vi finns inte där för att försvara utan för att förklara, säger Marcus Nilsson som är ansvarig för de multirelgiösa guiderna som arbetar i utställningen. Vår uppgift är ge en bredare kunskap och förståelse än vad som får plats i media.

På bloggen gudhar99namn.se skriver främst de guider som redan arbetar i utställningen, även om gästbloggare också förekommer. Det ger upplevelsen ytterligare en dimension att guiderna även efteråt kan interagera med besökarna.

– Om jag får en fråga som jag inte kan svara på under en guidning eller när jag är ute med den multireligiösa resväskan kan jag återkomma till den på bloggen, säger Marcus Nilsson.

FAKTA

- Gud har 99 namn är en samproduktion mellan Riksutställningar, Kulturhuset Stockholm, Stiftelsen World Wide Wisdom, Västra Götalandsregionen och Sensus. Den drivs idag av Sensus Västra Sverige med stöd av Göteborg Stad, Levande Historia.

- År 2000 sedan började Gud har 99 namn som en ambulerande utställning

- 2004 blev den permanent i Göteborg.

- De 6 världsreligionerna som utställningen tar upp är: judendom, kristendom, islam, hinduism, buddhism och sikhism

Kontakt Marcus Nilsson, verksamhetsutvecklare 0768-53 26 77 eller marcus.nilsson@sensus.se

Bloggen finns på www.gudhar99namn.se