Sensus nya regionchef i Uppsala-Härnösand tror på folkbildningen

Sensus nya regionchef i Uppsala-Härnösand tror på folkbildningen

Den 1 september började Eva Berggård Nygren sitt arbete som regionchef för Sensus studieförbund i region Uppsala-Härnösand. Hon kommer närmast från en anställning som personalchef på Högskolan Dalarna.

- Jag ser fram emot uppgiften att leda Sensus i Uppsala-Härnösand, säger Eva Berggård Nygren som kommer att ha Uppsala som bas, men ha ett område som sträcker sig över Uppsala, Gävleborg, Jämtland, Västernorrland samt delar av Stockholms län som sitt arbetsfält.

Sensus studieförbund i Uppsala-Härnösand har lokalkontor i Gävle, Norrtälje, Uppsala, Sundsvall, Östersund och Örnsköldsvik. Sensus erbjuder studiecirklar, kurser, företagsanpassade utbildningar och föreläsningar både för allmänheten och för sina medlemsorganisationer.

- Som tornedaling är jag uppvuxen i en region där tre språk och kulturer möts, det finska, svenska och samiska. Jag upplever därför att det är i mötet mellan människors olikhet som utveckling och tillväxt sker, säger Eva. Idag trevar organisationer i sin strävan att öka mångfalden, det livslånga lärandet och att bidra till ett hållbart samhälle. Sensus kan bistå med både kunskap och gedigen erfarenhet.

Eva har tidigare haft några konsultuppdrag för Sensus i Norra Norrland och då bland annat gjort en översyn av Sensus utbildningar för arbetslivet. Detta uppdrag gav Eva en ännu bättre bild av folkbildningen än vad hon hade tidigare.

- Folkbildningen är viktig och kommer att bestå och jag tror att vi genom kreativitet bör finna nya vägar till bildning i en värld med nya förutsättningar och möjligheter. Det tror jag är en spännande och viktig utmaning för alla som arbetar med folkbildning, säger Eva.

Eva har en lång erfarenhet av chefsuppdrag inom olika områden och förutom Högskolan Dalarna har Eva arbetat för Migrationsverket, Bodens kommun och Länsstyrelsen i Norrbottens län.

- Vi har rekryterat en mycket kvalificerad regionchef till Sensus region Uppsala-Härnösand, säger Mats Bernerstedt, förbundschef för Sensus studieförbund. Med sin bakgrund kommer Eva att bidra till utvecklingen av folkbildningen i en region där vi har mycket spännande verksamhet.

För mer information kontakta Eva Berggård Nygren, 0733-15 27 66 eller Mats Bernerstedt, förbundschef Sensus studieförbund 08-727 17 63.

Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor, mångfald och globala frågor. www.sensus.se