På Nyhetsveckan.se är innehållet helt och hållet AI-genererat.

Sensus studieförbund lanserar helt AI-genererad nyhetssajt – arrangerar AI-seminarium i Almedalen

Med sajten Nyhetsveckan.se vill Sensus studieförbund aktualisera frågorna om demokrati och desinformation.
Nyheterna kommer att skapas genom AI utifrån olika beställda vinklar.
– Med Nyhetsveckan.se kan vi på ett konkret sätt väcka samtalet om hur en AI-generad verklighet kan komma att påverka och skruva informationsflödet och i det långa loppet även demokratin, säger Fredrik Hedlund, Sensus studieförbunds förbundsrektor.

Till Nyhetsveckan.se

AI, Artificiell intelligens, är just nu på mångas läppar. Fascination och förhoppningar samsas med oro och kritik inför den nya banbrytande tekniken.

Sensus studieförbund, som är ett Sveriges tio studieförbund, lanserar nu nyhetssajten Nyhetsveckan.se som kommer producera AI-genererade artiklar utifrån beställningar med olika vinklingar.

– Bakgrunden till Nyhetsveckan.se är att vi på ett mer greppbart sätt vill visa på möjligheter och farhågor med AI och vad man tack vare senaste årets tillgängliggörande av kompetenta AI-system kan göra med väldigt enkla medel. Lek med tanken att vem som helst med en dator redan idag kan bygga upp sin egna lilla trollfabrik för sitt ändamål, säger Siavash Vatanijalal, digital strateg på Sensus.

Allt innehåll på Nyhetsveckan.se – artiklar, bilder, rubriker, ingresser, journalisters namn och bylines – är helt och hållet AI-genererat. Det enda en människa har gjort är att sätta upp systemet och angivit vad de påhittade artiklarna ska handla om.

Folkbildningen har funnits i över 100 år i Sverige och har därför många gånger mött stora samhällsförändringar. Folkbildningen är en viktig resurs för människor att bilda sig, engagera sig, samtala och fördjupa sin kunskap tillsammans i mindre grupper. Ett av folkbildningens huvudsyften är att stödja verksamhet som bidrar till att stärka och utveckla demokratin.

– Som folkbildningsorganisation ser vi vikten av att lyfta frågorna om AI och demokratin. Om desinformation och källkritik. Därför lanserar vi nu Nyhetsveckan.se som underlag för samtal och fördjupning, säger Fredrik Hedlund, förbundsrektor på Sensus studieförbund, och fortsätter:

– På många sätt gör vi som vi brukar. Vi fortsätter att stärka det demokratiska samhället som vi har gjort i decennier genom att bjuda in till bildning om komplexa samhällsfrågor. Vår förhoppning är att Nyhetsveckan.se ska väcka tankar, samtal och mer kontinuerliga träffar i form av studiecirklar. I samband med lanseringen av Nyhetsveckan.se har vi också tagit fram en enklare samtalsguide kopplat till sajten, AI och desinformation.

Sensus studieförbund arrangerar också ett seminarium om AI i Almedalen nästa vecka: ”Vad blir bildning i en AI-integrerad värld?”
Onsdagen den 28 juni klockan 14.00 i Visby domkyrkas församlingshus på Norra Kyrkogatan 2. De medverkande är:
Jan Gulan Gulliksen, professor inom Human Computer Interaction och Vice rektor för Digitalisering, KTH
Susanne Rappmann
, biskop i Göteborgs stift
Nicklas Cserhalmi
, museidirektör, Arbetets museum
Fredrik Hedlund, moderator, förbundsrektor, Sensus studieförbund

Länk till seminariet på Almedalsveckans programsajt