Sensus studieförbunds kommentar till Kulturutredningen: Portföljmodellen är riskabel

Idag presenteras Kulturutredningen, med ett intressant förnyelseprogram. Flera punkter berör studieförbunden och bekräftar deras stora betydelse för Sveriges kulturliv, vilket är välkommet. Sensus ställer sig dock kritiskt till att kulturutredningen inte belyst riskerna med ökat regionalt och lokalt inflytande över kulturmedlen.

Ett viktigt syfte med kulturstödet är att se till att kulturen är tillgänglig för alla - i hela landet. Här spelar amatörkulturen en avgörande roll, vilket Kulturutredningen också betonar. Studieförbunden bedriver idag en mycket omfattande kulturverksamhet, i alla Sveriges kommuner.

Studieförbundens erfarenhet är dock att lokala politiker ofta har lågt engagemang kring civilsamhällets insatser för det lokala kulturlivet. Bidragen har minskat mycket kraftigt på senare år och ibland helt tagits bort.
- Det finns en risk med portföljmodellen där regionerna får större inflytande över kulturbidragen. Vi är därför också negativa till kulturutredningens förslag att om det blir mer statliga pengar för kultur ska de pytsas in i portföljmodellen. Det vore mycket effektivare med ett statligt finansierat kulturlyft via studieförbunden, säger Mats Bernerstedt, förbundschef Sensus studieförbund.

I Sensus kulturverksamhet står det egna skapandet i centrum och studieförbundet driver bland annat musikhus - där många av dagens popmusiker har börjat sin bana -möjliggör tusentals körers utveckling och arrangerar danskurser. De insatser Sensus gjort belyses också på flera ställen i utredningen.

Sensus har länge drivit att kulturfrågorna måste få ta större plats i folkbildningen och att viss reformering av regelverket behövs.
- Dessa problemområden har också kulturutredningen beskrivit på ett utmärkt sätt. Amatörkultur som folkbildning har levt i en gråzon. Vi vill ha en reformering av regelverket så att amatörkulturen kan ges ett ännu bättre stöd genom studieförbunden, säger Mats Bernerstedt.

- Jag hoppas att kulturministern precis som kulturutredningen kommer till slutsatsen att kulturpolitik och folkbildningspolitik måste närma sig varandra. Amatörkulturen inom ramen för studieförbundens verksamhet är en stor arena för eget skapande, en plantskola för blivande kulturskapare och en förutsättning för det breda kulturutbud vi har i Sverige, säger Mats Bernerstedt.

För kommentarer om kulturutredningen kontakta Mats Bernerstedt, förbundschef, 08-727 17 63.

Läs mer om Sensus ställningstagande och kulturarbete på www.sensus.se

Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor, mångfald och globala frågor. www.sensus.se

Med vänlig hälsning!
Johanna Lindell