Emelie Fredriksson och Wilhelm Blixt är Sensus studieförbunds två nya kommunikatörer.

Sensus växer med två nya kommunikatörer

Sensus studieförbunds kommunikationsfunktion växer med två nya medarbetare – Wilhelm Blixt och Emelie Fredriksson.
I förändrade tider ser Sensus behovet av att förstärka sin kommunikation och påminna om folkbildningens viktiga roll i Sverige.

Wilhelm Blixt har precis börjat sin tjänst som kommunikatör med inriktning mot påverkan och opinion på Sensus. Han kommer senast från Sveriges kristna råd, där han arbetade som press- och kommunikationsansvarig.

– Folkbildningen är på många sätt mammas gata för mig. Jag har varit verksam inom folkbildningens tjänst i elva år, bland annat på Studieförbundet Bilda men även för landets folkhögskolor. Det har hänt mycket under de senaste åren, attityden har förändrats och folkbildningen står just nu inför flera utmaningar, säger Wilhelm Blixt.

– Samtidigt upplever jag att folkbildningens bärande idéer och vilja att skapa trygga mötesplatser och mellanrum i samhället är både efterfrågat och önskvärt i en tid som så starkt präglas av ituslitande och polarisering. I min roll på Sensus vill jag därför arbeta med att flytta fokus från utmålad fuskbransch till det som är folkbildningens verkliga identitet och ärende; stärkt demokrati, tilltäppning av utbildningsklyftor och ett brett och tillgängligt kulturliv, fortsätter Wilhelm Blixt.

Emelie Fredriksson började på Sensus i april och kommer senast från en tjänst som digital marknadskommunikatör på näringslivsbolaget Tillväxt Motala.

– Jag har en lite annorlunda bakgrund sett rent på pappret, jag har absolut jobbat med kunskapsförmedling men kopplat till forskning. Tidigare har jag jobbat mycket med att utveckla digitala kanaler med fokus på sociala medier, bland annat på SMHI och Naturhistoriska riksmuseet.

– I grunden är jag kulturjournalist och att nu befinna mig i det som mycket är grogrunden för kulturutövandet i Sverige, som folkbildning faktiskt är, känns både spännande och kul! fortsätter Emelie Fredriksson.

Sensus studieförbund skapar och finns med där mötesplatser för bildning och kultur utvecklas. Det gör vi tillsammans med medlemsorganisationer, samarbetsparter och deltagare. Vi lyfter fram relationer, rättigheter, hållbarhet och livsfrågor. Allt vi gör är folkbildning.

Sensus har cirka 350 anställda, mer än 12 000 cirkelledare, ett 50-tal lokalkontor och består av sex regioner samt ett riksförbund.