Stor ljusmanifestation på Suicidpreventiva dagen

Stor ljusmanifestation på Suicidpreventiva dagen

Var sjätte timme tar en människa sitt liv i Sverige. Varje dag. Året om. På lördag den 10 september uppmärksammar vi den internationella Suicidpreventiva dagen genom en stor ljusmanifestation i Nordstan i Göteborg. Vi tänder 1554 ljus- ett för varje människa som tog sitt liv 2015.

- Med den här dagen vill vi uppmärksamma ett stort samhällsproblem. Vi vill också föra fram att vi alla som medmänniskor kan göra något för en människa som mår dåligt, genom att ta kontakt och visa att vi bryr oss, säger Else-Marie Törnberg som är verksamhetschef på Suicidprevention i Väst.

Självmord är den yttersta konsekvensen av psykisk ohälsa och ett folkhälsoproblem världen över. Världshälsoorganisationen och International Association for Suicide Prevention inrättade den Suicid­preventiva dagen år 2003 med syftet att öka medvetenheten kring suicid, ifrågasätta de tabun som finns kring självmord och diskutera metoder för förebyggande arbete.

Sedan 2003 har den Suicidpreventiva dagen uppmärksammats i Göteborg. Här arrangerar Nätverket för kyrka-suicidprevention temadagen Att bli berörd. Dagen är ett viktigt tillfälle att ta upp frågor om psykisk ohälsa och självmord och uppmärksammas i år så här:

• Kl 10-17 Ljusinstallation i Nordstan. Vi tänder 1554 ljus- ett för varje människa som tog sitt liv 2015.
  • Kl 18. Jan Nordström- Livstrådar
  • Författaren, poeten och konstnären Jan Nordström i en föreställning om sitt liv från suicidalitet till livsmening. Domkyrkan i Göteborg.
  • Kl 19 Ljuständning i Domkyrkan. Vi tänder ljus för alla dem som inte orkade, för alla som kämpar, för oss som finns kvar.

Kontakt:
Sarah Görsch, Suicidprevention i Väst
E-post: sarah@suicidprev.com

Information om arrangören: Nätverket för kyrka – suicidprevention är ett samarbete mellan Suicidprevention i Väst, SPES Västra kretsen, Sensus, Svenska kyrkan i Göteborg, Göteborgs stift, Kyrkans jourtjänst och Stadsmissionen.