Studieförbunden tar sina band till Baltikum

Många av de band som spelar i studieförbunden Sensus och Bildas regi är mycket bra. Nu ska några av dem få möjlighet att spela på klubbar utomlands. I december åker två av banden på turné i Estland och Lettland. Satsningen heter Swedish Breed Balticum och är ett samarbete mellan Sensus studieförbund och Studieförbundet Bilda. Den 12-18 december åker Sensus Linköpingsband Marvel på en sjudagars turné till Estland och Lettland tillsammans med Bildas band Union Square från Falkenberg. - Swedish Breed Balticum handlar om att ge svenska band erfarenheter och nya kontaktnät samt att vidga hela vår verksamhet över landets gränser, säger Rafael Martinez, Sensus studieförbund. Det kommer att bli klubbspelningar i Tallinn, Riga, Tartu och Valga. - Det här är ett bra sätt för banden att möta ny publik och skaffa sig nya erfarenheter samtidigt som vi erbjuder nya åhörare bra musik, säger Mats Bjerde, Studieförbundet Bilda. - Vi har fått en superchans och det ska bli väldigt roligt att få åka iväg och spela i länder som man som band i första hand inte tänker på att spela i, säger Joel Nilsson gitarrist i Union Square. Vi har spelat ute en hel del runt om i landet men har ännu inte skrivit på för något skivbolag och den här turnén kommer ge oss möjligheten att möta ny publik och skaffa mer erfarenhet. Swedish Breed spelningarna i Europa ska vara en del av Sensus och Bildas regelbundna verksamhet. För mer information kontakta Rafael Martinez, Sensus studieförbund, 08-72 71 837, rafael.martinez@sensus.se eller Mats Bjerde, Studieförbundet Bilda, 08-72 71 714, mats.bjerde@bilda.nu. Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, kurser, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor och mångfald. www.sensus.se Bilda är ett studieförbund med livsfrågor som specialitet. Vår uppgift är att skapa frizoner för människor som tänker och funderar. Där inga tankar är fel. Där man möts och utvecklar sina klokheter ihop med andra. www.bilda.nu