Svenska PEN får Årets Väckarklocka

Svenska PEN tilldelas Elin Wägner-sällskapets pris Årets Väckarklocka 2014 för sitt engagemang för det fria ordet. En organisation, som i Elin Wägners anda, arbetar med att främja tankefrihet och internationell solidaritet.

- Elin Wägner var själv journalist och författare. Hon delade Svenska PENs engagemang för det fria ordet och blev invald som medlem i Svenska PEN 1925 som en av de två första kvinnorna i organisationen, berättar Ann-Margreth Willebrand, ordförande i Elin Wägner-sällskapet.

Svenska PEN har ett flertal kommittéer som alla arbetar för det fria ordet i hela världen. Bland annat arbetar de stödjande för författare som lever i exil, för kvinnors skrivande och möjlighet till publicering samt för författare som lever i exil.

Svenska PEN tar emot Årets Väckarklocka och föreläser den 21 september
Annika Thor, författare och styrelsemedlem i Svenska PEN, tar emot priset från Elin Wägner-sällskapet söndagen den 21 september klockan 12 i S:t Sigfrids folkhögskola i Växjö. Direkt efter håller hon en öppen föreläsning som går under namnet Svenska PEN – från middagsklubb till kamp för det fria ordet. Föreläsningen arrangeras av Elin Wägner-sällskapet, S:t Sigfrids folkhögskola och Sensus studieförbund.

Om Årets Väckarklocka och Elin Wägner
Elin Wägner-sällskapet delar ut Årets Väckarklocka varje år till en person eller organisation som verkar i Elin Wägners anda. Elin Wägner var journalist, författare, feminist, fredsaktivist, samhällsdebattör och miljökämpe. Hon gav ut boken Väckarklocka 1941. I boken berör hon vår tids stora samhällsfrågor: jämställdheten, freden och miljön.

Årets Väckarklocka har tidigare tilldelats bland andra Margot Wallström, Hans Rosling, organisationen Kvinna till kvinna och Mats-Eric Nilsson.

Ann-Margreth Willebrand, ordförande Elin Wägner-sällskapet
Tel: 0470-71 16 75, 0727-27 74 40, e-post: amwillebrand@hotmail.com