Till kalendariet, februari-maj 2008

5 februari Från källarhålor till kommunfullmäktige Om svenska extremnationalister och samhällets motreaktion. Helene Lööw, historiker. Frukosteminarium, 8.30-10.00, Sensus i Medborgarhuset. 13 februari Samverkan mot trafficking Om människohandel ur ett historiskt och internationellt perspektiv. Caroline Wennerholm, verksamhetschef på Kvinnoforum. Frukostseminarium, 8.30-10.00, Sensus i Medborgarhuset. 21 februari ”Medan segern firades” Katja Orback tillsammans med Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet, om boken Kvinnor och barn i krig – ett levande vittne berättar. Föreläsning 18.00-19.30, Sensus i Medborgarhuset. 27 februari Kön spelar roll! Mia Hanström, konsult inom ungdoms- och jämställdhetsarbete. Sensus i samarbete med nätverket Tjejfokus/PUMA. Fukostseminarium, 9.00-12.00, Sensus i Medborgarhuset. 4 mars Islamofobi Föreläsning och diskussion med Mehmet Kaplan, riksdagsledamot, ledamot av justitieutskottet och tidigare ansvarig för diskrimineringsbyrån i Kista. Frukostmöte 8.30-10.00, Sensus i Medborgarhuset. 5 mars Antisemitismens återkomst – förmodar och fientlighet mot judar idag Föreläsning och diskussion med Henrik Bachner, fil dr i idéhistoria och forskare med inriktning på studier av antisemitism. Frukostseminarium, 8.30-10.00, Sensus i Medborgarhuset. 6 mars Heterosexualitet som förväntan – en grund för homofobi? Hur kan vi bättre förstå normer kring sexuell läggning och förändra värderingar i skolan? Föreläsning och diskussion med Maria Karlsson, Lärarförbundet och tidigare projektledare i Equalprojektet ”Under ytan”. Frukostseminarium 8.30-10.00, Sensus i Medborgarhuset. 11 mars Frukostseminarium om familjekonstellationer Hur kan vi frigöra oss från det som på ett ohälsosamt sätt låser oss från vår ursprungsfamilj? Charlotte Palmgren, terapeut i psykosyntes och författare till boken ”Om du visste hur mycket jag älskar dig!” 8.30-10.00, Sensus i Medborgarhuset. 12 mars Samverkan mot trafficking Vad händer sen – om att återvända efter brottsutredningen i Sverige. Patrik Cederlöf, socialtjänstförvaltningen i Stockholms stad, prostitutionsenheten. Frukostseminarium 8.30-10.00, Sensus i Medborgarhuset. 13 mars Barnbiblioteket – en ljuspunkt i krigets Bagdad. Anita Lilburn, som initierat översättning av svenska barnböcker till arabiska. Föreläsning 18.00-19.30, Sensus i Medborgarhuset. 3 april Två sorters drömmar. Sophie Heine berättar om sina fem år i Jordanien och om sin bok ”Två sorters drömmar – kvinnoliv i mellanöstern”. Föreläsning 18.00-19.30, Sensus i Medborgarhuset. 7 april Varför ska amatörerna ha bidrag? Vem ska betala för amatörkulturen och vad får den som betalar för sina pengar? Sensus och Kulturens bildningsverksamhet. 18.00, Sensus i Medborgarhuset. 16 april Förändringsarbete med män och pojkar – för jämställdhet, mot våld. Klas Hyllander, antivåldsorganisationen Män för Jämställdhet. Frukostseminarium 8.30-10.00, Sensus i Medborgarhuset. 24 april Att vara utländsk kvinna på den svenska arbetsmarknaden Zakia Kahn, Interfem, tankesmedja och resurscentra för kvinnor med utländsk bakgrund. Föreläsning 18.00-19.30, Sensus i Medborgarhuset. 8 maj Extrema livsval Journalisten Jessica Ritzén berättar utifrån intervjuer med kvinnor i Palestina och Israel, som gjort extrema livsval. Föreläsning 18.00-19.30, Sensus i Medborgarhuset. Vänliga hälsningar Anna Fock ___________________ Informatör Sensus studieförbund Medborgarhuset, Medborgarplatsen 4 Box 4401 102 68 Stockholm Telefon: 08-615 57 86 Mobil: 0704-62 49 09 Växel: 08-615 57 00 Fax: 08-615 57 10 Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, kurser, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor och mångfald. www.sensus.se